Ljusmätning



När man börjar fotografera mer seriöst kommer man förr eller senare komma i kontakt med olika ljusmätningsmetoder. Man kanske inte tänker så mycket på att ljusmätningen är viktig, men det är den.

Systemkameran är rätt duktig på att hitta rätt ljusmätning, men det dyker även upp många situationer där man som fotograf får tänka till lite mer och ställa in kameran mer korrekt.

Jag hade tänkt reda ut de fyra ljusmätningar som finns i kameran, hoppas att ni gillar det!





Den centrumvägda ljusmätningen tycker jag fungerar väldigt bra i många situationer. Kameran koncentrerar sig på de centrala delarna i bilden. Alltså, i mitten och en bit utanför. Exempelbild kan ni se en bit längre ner.




Den evaluerande ljusmätningen heter även matrix. Denna ljusmätning mäter ljuset över hela bilden och tar de värdena som är mest lämpliga. Jag använder denna ljusmätning väldigt ofta om ljuset är jämnt.

Tog två testbilder lite snabbt för att visa skillnaden mellan centrum- och evalueraned ljusmätning:



Till vänster: Bakgrunden blev korrekt exponerad, och löven blev en aning underexponerade.
Till höger: Bakgrunden blev en aning mer utfrätt och löven blev bättre exponerade.




Utsnittsmätningen är ljusmätningen mellan centrumvägd- och spotmätning. Utsnittsmätningen är begränsad till de centrala delarna av bilden. Utsnittsmätningen är väldigt bra att använda om man fotograferar porträtt och ljuskällan är bakom modellen. Modellens ansikte får då rätt värden medans man bränner ut bakgrunden en aning. Hellre ett rättexponerat ansikte än en rättexponerad bakgrund brukar jag säga!




Spotmätningen mäter en mycket liten del av bilden, i mitten. Denna ljusmätningsmetod kan bla. fungera bra vid högkontrasterande scener, om man bara gör spotmätningar från mellan- till ljusa toner. Vill man bara att en punkt i bilden ska vara rätt exponerad, då är spotmätningen det man ska ställa in.



Detta med ljusmätning är inte alls så krångligt som det låter. Men det tog ett tag för mig att få kläm på det, nu sitter det däremot som ett rinnande vatten och det är alltid en självklarhet för mig att ställa in rätt ljusmätning. Det bästa tips jag kan ge, är att testa er fram. Om det råkar bli fel är det inte hela världen.

Ett till tips jag kan ge är att testa ljusmätningen i någon situation där ljuset är lite klurigt, då ser man verkligen vad ljusmätningen gör för skillnad.

Lycka till!



Era frågor och mina svar:

Vad ska man ha för ljusmätning när man fotar i motljus?
- Fotar jag i motljus använder jag alltid spotmätning.

Kommentarer
Postat av: Fotograf MissJeni

tror nog ljusmätning är det som dem flesta inte ens vet om att sin kamera har om man är ny inom fotandet! Bra att du tar upp det!

2010-06-23 @ 14:14:48
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Anonym

vad ska man ha när man fotar i motljus? :)

2010-06-24 @ 13:20:01
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Anonym: Svarar på din fråga längst ner i inlägget!

*

*

2010-06-24 @ 14:14:49
URL: http://saramarklund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0