Fotografera i kyrkan



Att fotografera i en kyrka kan vara en utmaning då det inte alltid är så bra ljusinsläpp och rätt mörka färger. Det man fotograferar i en kyrka är oftast bröllop, här nedan kommer mina bästa tips. Vad jag använder för objektiv, och annat man kan tänka på.

Vad kameran "ska" vara inställd på varierar, hur som helst så använder jag alltid det manuella läget. Och som oftast bländare 3,2 , ISO 800 och en slutartid på 1/200. Det är svårt att säga exakt vad man ska ha för inställningar eftersom att det är olika ljus i alla kyrkor. Man får helt enkelt testa sig fram. Under vigseln använder jag bara min Canon EOS 5D, mitt andra kamerahus kommer till användning utanför kyrkan.

Jag har som grundregel för mig själv att jag underexponerar bilderna litegrann, hellre att jag får en mörk, skakfri bild. Än en ljus bild, som är oskarp och är skakig. Fotar man i RAW är det väldigt enkelt att ljusa upp en bild som är underexponerad.

Ingången

När brudparet går in i kyrkan står jag nästan längst fram i gången, närmast altaret. Jag använder mitt Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di. Då har jag möjlighet till vidvinkel och lite mer zoom, helt perfekt!


Canon EOS 5D + Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di
@ 33mm, 1/200, ISO 800 & f.2,8

Under vigseln
Här brukar jag stå snett bakom altaret, då använder jag mitt Canon EF 70-200 f.4,0 L USM. Jag tar även ett par bilder ut över alla gäster, då använder jag mitt Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di.


Bild 1: Canon EOS 5D + Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di @ 32mm, 1/200, ISO 1000 & f.2,8
Bild 2: Canon EOS 5D + Canon EF 70-200 f.4,0 L USM @ 145mm, 1/200, ISO 1000 & f.4,0

Utgången
När brudparet går ut från kyrkan står jag i gången, rätt nära dörren. Då använder jag mitt Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di. Precis som vid ingången så har jag möjlighet till vidvinkel och lite mer zoom, vilket är helt perfekt.


Canon EOS 5D + Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di
@ 60mm, 1/200, ISO 1000 & f.3,2

Som ni kanske lägger märke till använder jag nästan enbart objektiv som är ljusstarka. Använder jag något annat objektiv så är det för jag vet att kameran klarar högre ISO-tal utan att det ska brusa alldeles för mycket.

Bra objektiv till kameror med fullformat
Tamron AF SP 28-75 / 2,8 XR Di - 4199 kr
Canon EF 24-70 / 2,8 L USM -12690 kr

Bra objektiv till kameror med brännviddsförlängning
Tamron AF SP 17-50 / 2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) -3490 kr
Sigma EX 18-50 / 2,8 DC Macro - 4285 kr

När man hållit på med fotografering ett tag och fotat i svåra ljussituationer så märker man rätt snabbt att det är bra om man har en bländare som inte varierar sig undertiden man zoomar. Utan en bländare som är fast genom hela omfånget. Har man en bländare som ändrar sig undertiden man zoomar måste man även tänka på att man måste ändra slutartiden och kanske höja ISOt.

Ett annat tips som man även kan tänka på är att man pratar med prästen innan vigseln och kollar vars det är okej att man står. Endel präster brukar vara rätt duktiga på att komma fram och berätta innan man själv har hunnit tänka den tanken. Men det brukar vara uppskattat om man själv tar kontakten först.

Kommentarer
Postat av: Baso

Jättebra tips, speciellt för mig som är nybörjare och ska fotografera ett bröllop nästa år!

2010-08-03 @ 16:51:47
URL: http://www.baso.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0