Ta kontrollen


Foto:
Jag


När man köper en systemkamera tänker väl de flesta att autoläget är det bästa. Eftersom att kameran ställer in allt själv. Det du behöver göra är att sikta och trycka av, kan tyckas praktiskt. Men man blir ju rätt begränsad.

Därför hade jag tänkt skriva lite kort om den "kreativa zonen" på kamerans programratt. Alla förkortningar är Canons modeller, Nikons står inom parantes.

P = Programautomatik - Kameran väljer automatiskt både slutartid och bländaren. Skillnaden mellan P och auto är att programautomatiken inte har någon kontroll över blixten och andra inställningar. P är bra att använda om det är stressigt, kanske man inte hinner bedöma ljuset t.ex.

Av (A på Nikon) = Bländarstyrd automatik - Du väljer vilken bländare du vill ha, då bestämmer kameran vilken slutartid som behövs. Av är bra att använda när man vill ha maximalt med skärpedjup (välj största bländaröppningen), Av är även bra att använda när man vill få en skarp bild. Nästan alla objektiv med fasta brännvidder är som skarpast på 5,6. Så fotar man med en fast brännvidd kan man ju tänka på det. Att använda Av är som sämst om man vill ha en exakt slutartid (om man fotar sport eller liknande), men det borde ni ha räknat ut.

Tv (S på Nikon) = Välj slutartid själv - Du ställer in den slutartiden som du vill ha medans kameran ställer in en bländare som matchar. Tv är bra vid de tillfällena som du vill ha en exakt slutartid, eller t.ex vid mingelfotografering.

M (Samma på Nikon) = Manuell exponering - Det bästa läget enligt mig! När man fotar manuellt har man kontroll på exakt allting som har med exponeringen att göra. Kan vara knepigt i stressiga situationer om man inte är van. Men det gäller att öva mycket! Att börja använda det manuella läget redan från början kan vara ett bra tips. Då blir man snabbare säker på inställningarna.


Foton: Jag

Kommentarer
Postat av: Fabian

Verkligen toppen med sådana här guider! :) det uppskattas av läsarna! :)



Fabian

2009-12-14 @ 22:53:01
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: Emma - Foto m.m.

bra förklarat :)

Jag använder alltid manuell har en nikon D80. Men tänkte på när du fotat bröllop vad skulle du rekommendera o ha då :)?

2009-12-15 @ 00:17:08
URL: http://babiidarling.blogg.se/
Postat av: Neha

Manuella läget är så mycket bättre

2009-12-15 @ 04:04:43
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Manuellt är nog den mest använda läget hos mig med, gillar att ta över kontrollen helt! :)

2009-12-15 @ 09:12:25
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har tänkt det där med slutartid, om man vill göra en "ljus"bild, att leka med lampor osv så det blir ett snyggt mönser .. om man ha låg slutartid blir ju det ett ljust kort? och om man har snabb så hinner man inte leka med ljuset haha ! :p fattar du?:) Skulle vara snällt om du svarade :D



www.starcevic.blogg.se

2009-12-15 @ 18:51:35
Postat av: Matilda

nästan sjukt hur bra du är på att förklara saker!

din blogg är jätte bra och det kvittar vilket inlägg det är, för i din blogg fastnar man alltid. :)

2009-12-15 @ 19:51:09
URL: http://maqilda.blogg.se/
Postat av: Lena

Tack jag har tappat bort min instruktionsbok och var i desperat behov av just denna förklaringen. Har haft min Canon Eos 1000D i ett år nu och kör fortfarande på Auto-läget, inte bra!

2010-08-29 @ 19:03:42
URL: http://lenacarlssonfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0