Uppnå studiokänslan utan studio

Det var rätt många som ville se ljussättningen som jag använt på dessa bilder, så här kommer det inlägget!

LJUSSÄTTNING
- Fönsterljus på vänster sida (modellens högra sida)
- En spotlight riktad från taket på höger sida (modellens vänstra)
- Extern blixt (Canon Speedlite 430 EX ll) riktad bakåt

Bakgrunden är bara ett vanligt svart lakan och som ni ser så har jag inte gjort någon efterredigering där. "Hemligheten" är att Therese sitter ungefär en halvmeter framför bakgrunden.


Canon EOS 5D + Tamron 28-75 f.2,8
@ 75mm, 1/160 sek, ISO 125 & f.5,6

Man kan få till väldigt bra ljus utan en massa studioblixtar och liknande. Allt som behövs är bara lite fantasi och ett gäng lampor. Sen måste man öva, massor!

En annan sak jag tänker på när jag fotar med olika ljussättningar är att jag inte börjar fota "på riktigt" förns jag har det ljuset jag vill ha. Det underlättar efteråt om man jobbar fram ett bra resultat redan från början, efterbehandligen av bilderna blir enklare och man slipper gorma över att man gjorde några små fel.


Kommentarer
Postat av: becca

Supersnyggt !

2011-03-30 @ 17:44:15
URL: http://fotobex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0