How I think when I shoot

Jag får väldigt mycket frågor om mina bilder, hur jag tänker när jag komponerar, ljuset och inställningar osv. Så tänkte jag att jag kunde göra ett inlägg där jag berättar lite mer om några utvalda bilder, hur jag tänkte från idé till färdig bild.

ENGLISH
I got a lot of questions about my pictures, how I think when I compose, light and settings, etc.. So I thought I could do a post where I tell a little about a few selected images, how I was thinking from concept to finished image.


Canon EOS 5D + Canon EF 85mm f.1,8 USM
@ 85mm, 1/200 sek, ISO 200 & f.2,2

Denna fotografering kom jag på när jag åkte förbi en jättefin sommaräng, när jag kom hem skrev jag direkt upp hur jag ville att fotograferingen skulle vara. Kläder, smink och rekvisita. Med Therese skapar jag alltid bra bilder så det var en självklarhet att hon skulle stå framför kameran denna gång.


På fotograferingen använde jag mig av det befintliga ljuset. På några närbilder av hennes ansikte använde jag mig utav en reflexskärm (silver) för att lätta upp mörka skuggor. När jag skulle ta bilden valde jag att sätta mig ner för att få en lägre vinkel, samt få med grässtrån i förgrunden.

Redigeringen blev något nytt för min del. Jag gjorde en vanlig grundredigering i Camera RAW. I Photoshop lekte jag massvis med Kurvor innan jag slutligen gjorde bilden svartvit. Bilden blev inte helt svartvit eftersom att jag lekt med de andra färgerna i Kurvor (röd, grön och blå).

ENGLISH
The shooting occurred to me when I drove past a beautiful summer meadow, when I got home I wrote directly up the way I wanted to shoot would be. Clothes, makeup and props. With Therese I always create good pictures so it was obvious that she would stand in front of the camera this time.

In this photoshoot I used the ambient light. In some close-ups of her face I used a reflective screen (silver) to lighten up dark shadows. When I took this picture, I decided to sit down to a lower angle, and with few blades of grass in the foreground.


Editing was something new for me. I made a regular basic editing in Camera RAW. In Photoshop, I played a lot of curves before I finally made the picture black and white. The picture was not entirely black and white because I played with the other colors in curves (red, green and blue).




Canon EOS 5D + Canon EF 85mm f.1,8 USM
@ 85mm, 1/320 sek, ISO 200 & f.2,5

När man ska fotografera ett barn behövs det inte speciellt mycket planering före. Man får helt enkelt ta allt som det kommer. När jag fotograferar barn leker jag med dom, man får hänga med och vara snabb då allt går otroligt fort.

Under denna fotografering så hade jag inte någon reflexskärm. Det var mulet så ljuset blev väldigt fint ändå. Vi fotograferade i en park här i Skellefteå, så det fanns ingenting som kunde skugga om det hade varit solljus. När jag tog denna bild stod jag bara lite böjd för jag ville ta bilden med lite fågelperspektiv.

Bilden redigerade jag i Camera RAW och fixade lite i Photoshop sen efteråt. Gjorde bilden svartvit för att jag ville förstärka känslan av glädje.

ENGLISH
When to photograph a child need not be that much planning ahead. You simply take everything as it comes. When I photograph children I play with them, you can keep up and be quick when everything goes incredibly fast.

During this shooting, I had no
reflective screen. It was overcast so the light was very nice anyway. We photographed in a park here in Skellefteå, so there was nothing that could shade if there had been sunlight. When I took this picture, I was just a little bent because I wanted to take the picture with a little bird's eye view.

The image I edited in Camera RAW and tweaked a bit in Photoshop, then afterward. Did the picture black and white because I wanted to reinforce the feeling of joy.




Canon EOS 5D + Canon EF 85mm f.1,8 USM
@ 85mm, 1/320 sek, ISO 200 & f.2,0

Denna fotografering planerades med tanken att Lee och jag skulle fylla ut våra portfolios. Tillsammans kom vi överrens om vilka kläder och vilken dag.

Under denna fotografering använde jag en reflexskärm på några bilder, på denna bild använde jag inte den. Vi stod under en fin bro här i Skellefteå och där var det ett helt underbart ljus. Har nog aldrig fotat i ett ljus som är så otroligt jämnt.

När jag tog denna bild stod jag ungefär i samma nivå som Lee. Hans pose kom automatiskt och jag tycker att den upplyfta handen passar väldigt bra till hans ansiktsuttryck.

Redigeringen blev bara en enkelt redigering i Camera RAW och så konverterade jag om den till jpeg. Dvs, klar för att ladda upp på bloggen.

ENGLISH
The shooting was planned with the idea that Lee and I would fill out our portfolios. Together, we agree on what clothes and what day.

During this shoot I used a reflective screen on some images, on this image I not used is. We stood under a beautiful bridge here in Skellefteå and it was a wonderful light. I have never photographed in a light that is so incredibly smooth.

When I took this picture I was about the same level as Lee. His pose was automatic and I think that the uplifted hand fits very well with his facial expressions.

Editing was just a simple editing in Camera RAW, and so I converted it to jpeg. Ie, ready for uploading on the blog.




Canon EOS 5D + Canon EF 85mm f.1,8 USM
@ 85mm, 1/640 sek, ISO 200 & f.2,0

Denna fotografering var en balfotografering. När jag fotograferar balpar tänker jag inte hur jag vill ta bilderna, utan jag tar allt som det kommer. På denna bild bad jag Linda att sätta sig ner i gräset och då blev ju automatiskt bilden tagen uppifrån.

Jag använde ingen reflexskärm, utan vi fotograferade i skuggljuset (open shade). Ljuset blev väldigt fint och jämnt ändå och det blev en otroligt skön kontrast mellan klänningen och gräset + att Lindas ögon verkligen lyser.

I redigeringen jobbade jag med kontrasten i Camera RAW innan jag öppnade och konverterade om bilden till jpeg.

ENGLISH
This shooting was a "balphotoshoot". When I photograph "balpar" I'm dont now how I want to take pictures, but I take everything as it comes. In this picture, I asked Linda to sit down in the grass and then turned out to be automatically picture taken from above.

I not used the reflective screen, but we photographed in the shadowlight (open shade). The light was very nice and smooth though and it was an incredibly beautiful contrast between her dress and grass + that Linda's eyes really light up.


In editing, I worked with the contrast in Camera RAW before I opened and converted it to jpeg.

Kommentarer
Postat av: Erika Hallman - fotoblogg

Intressant inlägg! :)

2011-06-22 @ 15:06:35
URL: http://erikahallman.blogg.se/
Postat av: JohannaFoto

Det här var ett jättebra inlägg, fler såna! :D

2011-06-22 @ 16:00:56
URL: http://johannafyra.blogg.se/
Postat av: becca

vilket bra inlägg ! :)

2011-06-22 @ 16:02:17
URL: http://fotobex.blogg.se/
Postat av: JohannaFoto

svar: Jag tycker fler liknande inlägg, fast du berättar om andra bilder :D

2011-06-22 @ 20:53:55
URL: http://johannafyra.blogg.se/
Postat av: Julia [Fotograf i Skellefteå]

Användbart inlägg med fina bilder!



Jag har en liten fråga till dig angående om programet du använder när dina kunder ska få välja ut de bilder de vill ha. Vet du vad jag menar? :) Vad heter det programet?

2011-06-23 @ 10:33:08
URL: http://endagiapril.blogg.se/
Postat av: fotograbben.blogg.se

du är så duktig!

2011-06-25 @ 23:51:29
URL: http://fotograbben.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0