Önskeinlägg - planering inför fotografering del 1

Jag skulle vara intresserad av att läsa mer hur det går till inför en fotografering, hur du planerar.

- Självklart kan jag skriva lite om detta. Eftersom att det knappt är någon planering inför en "vanlig" fotografering beskriver jag hur det går till med förberedelserna för en TFP-plåtning.



Inspiration

Detta är väl det som är mest krävande inför en fotografering. Man måste ha någon typ av inspiration, kläder, smink, location. Det brukar jag och modellen komma på tillsammans, annars har modellen någon idé. Tillsammans kommer vi i alla fall fram till hur vi ska ha det.

Rekvisita
När vi tillsammans har kommit överrens om kläder och smink, så är det dags att börja leta rekvisita. Antingen så brukar vi låna ihop, men oftast är det kläder som jag, eller modellen redan har. Om inte, så brukar modellerna alltid vilja åka och köpa kläder själv, vilket är väldigt smidigt!


Fotografering med Alexandra.

Plåtningen
Dagen innan plåtningen tömmer jag minneskorten samt laddar kamerabatterierna. Om plåtningen är på morgonen brukar jag gå upp extra tidigt för att kolla så att allt är okej, hör av mig till modellen och ser så att allt är som det ska. Om någon MUA ska vara med kollar jag även så att allt är som det ska där, så att alla kan medverka under fotograferingen.


Foto: Jag


Kommentarer
Postat av: Emma

Superbra inlägg :)

2010-11-07 @ 11:32:59
URL: http://theduckling.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan... jag undrar om du kunde berätta vart du köpte din portfölj... Kram<3 super bra blogg

2010-11-07 @ 19:53:58
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Svar till anonym: Mina portfoliomappar kommer från Bokia/Lagergrens och kostar 50 kr styck.

*

*

2010-11-08 @ 00:22:36
URL: http://saraamarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0