Att vara ung fotograf/företagare

Michaela skrev ett riktigt bra inlägg för några månader sedan, hon beskrev bla. om hur det är att vara ung fotograf. Efter att hon skrivit detta inlägg pratade vi en hel del om hur folk i omgivningen har reagerat och jag hade också tänkt skriva lite egna åsikter om detta ämne.

Den Sara som ni ser här i bloggen är långt ifrån den Sara som jag är i riktiga livet när jag umgås med mina vänner/familj eller gör något annat. Men utöver det så är jag även 19 år och egen företagare. Här i bloggen har jag valt att dra en gräns, jag vill visa den seriösa delen av mig och göra ett bra intryck. Bloggen är halva delen av min marknadsföring, det här här mina kunder hittar mig.

Jag har för länge sedan bestämt att jag ska endast jobba med foto, inget annat. Precis som jag har skrivit tidigare är det väldigt viktigt för mig att jag jobbar med något som jag mår bra av, och fotograferandet får mig att må bra. Men att vara ung företagare i dagens samhälle verkar vara väldigt ovanligt. Folk har svårt att tro på mig när jag berättar vad jag sysslar med, hur många gånger man än berättar och hur tydligt man än gör det dyker det ändå upp frågor titt som tätt om vad man jobbar med och vad man vill göra i framtiden.

Att vara ung företagare är väl precis likadant som att vara en äldre företagare. Någon annan ung företagare som känner igen sig?


Foto: Alecsandra

Kommentarer
Postat av: Jennifer [fotoblogg]

Jag är jättesugen på att starta eget företag men tror inte att jag kmr få en så stor kundkrets att jag kan leva på det :/ Kan du inte skriva och berätta om hur mycket man tjänar i början av sin karriär (på ett ungefär) och hur man jagar kunder när bloggen inte är så stor, vilka priser man ska börja sätta och hur många sessioner man måste ha för att tjäna en betydlig summa. Tusen tack och du tar upp detta, vore så skönt att slippa söka sommarjobb och i stället göra det man gillar bäst!

2010-03-04 @ 09:26:36
URL: http://metrobloggen.se/starofusa
Postat av: Fotograf MissJeni

Det är väldigt intressant det där. Arbetsförmedligen puschar för att tjejer ska starta eget, men människor höjjer på ögonbrynen när man är för ung. Till och med ja, som är 23 klassas fortfarande som "ung företagare". Märkligt, eftersom man blir myndig vid 18.

2010-03-04 @ 10:46:31
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: stina<3

Jag önskar att jag hade modet att starta eget som fotograf, det är något jag verkligen vill göra.. Men alla säger att jag är för ung:(

2010-03-04 @ 10:53:40
URL: http://speijsad.blogg.se/
Postat av: TESCHO - Webbdesign och mycket mer

Jag tycker att det är svårt att bli tagen på allvar när man är yngre på många olika plan. Speciellt när det gäller tillfällen man gör någonting "vuxet". Lite blurrigt förklarat kanske men jag tror att du förstår vad jag menar.



Det gäller även äldre som har "finare" titel. T ex läkare. Jag vet inte hur många ggr jag inte blivit tagen på allvar. Känns ganska tråkigt. Men man får väl stå på sig själv och visa att man faktiskt har någonting att komma med!

2010-03-04 @ 10:53:51
URL: http://tescho.se
Postat av: MICHAELA D

Bra skrivit! Jag håller såklart med.. ;-)

2010-03-04 @ 14:41:00
URL: http://michaelaa.webblogg.se/
Postat av: Fabian

fyfan vad irriterande att inte bli tagen på allvar! :/

2010-03-04 @ 17:07:12
URL: http://www.photobyfabbe.se
Postat av: Diana Savina - Foto&Photoshop

ååååh, va avundsjuk jag är! Jag vill verkligen verkligen verkligen också jobba med foto i framtiden och inget annat! Jag tänker helhjärtat gå in för det för fy fan va roligt det är! :D

Men alltså, har tänkt på det. När man är ung fotograf, hur ofta får ni då jobb? Ofta är det ju de mer erfarna fotograferna som folk väljer att gå till då de endast vet om att just dom finns. Sjukt dåligt! Men jag tänkte, tjänar du tillräckligt på ditt fotande per månad eller jobbar du med annat vid sidan av?

pusssss coolisch

2010-03-07 @ 11:32:00
URL: http://dianasavina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0