Rengöra objektiv

Många fotomänniskor tror att det bara är kamerans sensor som måste rengöras, dom som tror det har fel. Att rengöra objektiven är nästan lika viktigt som att rengöra kameran. Jag brukar rengöra mina objektiv regelbundet och det är inte alls svårt. Endel brukar vara rädda för att förstöra objektivet om man öppnar locket på baksidan,

När jag rengör mina objektiv använder jag mig utav en blåsbälg, först blåser jag rent det lilla hålrummet på undersidan. Brukar samlas ganska mycket damm där om man byter objektiv ofta. Jag håller iallafall i objektivet och blåser rent det precis som man gör med kamerahuset. Sen brukar jag även ta bort UV-filtret och torka rent både kamerans lins och filtret med en microfiberduk.

Undersidan på mitt Canon EF 70-200/4,0 L USM
Foto: Jag

Kommentarer
Postat av: Anonym

När kommer inlägget du skrev om här: http://saramarklund.se/2010/june/stina-i-studion.html#comment :)

ljusmätning alltså! :)

2010-06-20 @ 14:08:19
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Anonym: Det kommer, jag har bara haft jättemycket att göra, ber om ursäkt för det!

*

*

2010-06-20 @ 14:10:27
URL: http://saramarklund.se
Postat av: freja

va gullig du är som säger att JAG tar fina bilder när du själv är värsta proffset. haha jag har bara en liten kompaktkamera på 7mpix. nothing fancy.

2010-06-21 @ 09:43:45
URL: http://stocktownstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0