Svar från frågestunden del 2

Jag undrar hur man kalibrerar skärm för olika färgprofiler och justerar vitbalansen om den har blivit felaktig vid exponering.
- 1 - Detta är jag inte alls någon hejjare på, utan jag har alltid fått hjälp med kalibrering av skärm. Men jag antar att man kan hitta bra guider om man söker lite på nätet?
- 2 - Fotar man i RAW så kan man ändra vitbalansen i Camera RAW. Rätt praktiskt, då slipper man tänka så mycket på vitbalansen vid själva fotograferingstillfället. Kan även tillägga att min vitbalans alltid står på AUTO.


Printscreen från Camera RAW.

Vad vill du få ut av din fotografering?
- Oj vilken fråga! Hmm.. jag har alltid haft den regeln mot mig själv att jag ska trivas med det jag gör, just för att jag ska kunna må bra. Att fotografera för mig är som att komma in i en helt ny värld, en värld där jag verkligen kan tro på mig själv till 110%. För mig kommer fotografering alltid betyda jättemycket, det är en väldigt stor del av mitt liv och så länge det ger mig något tänker jag fortsätta! Så, det jag vill få ut av min fotografering, som jag redan får ut, är ett välmående. Hoppas att detta räcker som svar :)

Vad ger reflexskärm? Förklara vilken man ska använda till vilket tillfälle.
- Vit - Denna sida använder man oftast när man fotar i direkt solljus, den ger ett mjukare reflekterande ljus.
Transparent - Denna sida använder man om man vill att ljuset inte ska falla direkt på modellen, utan man låter ljuset först "gå igenom" skärmen.
Svart - Denna sida förstärker skuggor.
Guld - Denna sida ger en varmare ton.
Silver - Denna sida använder jag mest, den reflekterar absolut bäst men kan ge en kall ton.

Bra variation i början av meningarna... "Denna sida", haha! Reflexskärm är iallafall väldigt användbart när man vill lätta upp ljuset. Jag har mer och mer börjat vänja av mig vid att använda reflexskärm, men jag använder den ibland. I skuggan är det inte speciellt nödvändigt att använda sig utav en reflexskärm.

Jag har en Nikon D40 funderar på ett nytt objektiv vilket borde jag ta, vill fota porträtt?
- Eftersom att ditt kamerahus inte har inbyggd autofokus är det ju bra om du satsar på ett objektiv som har inbyggd AF. Vore jag du skulle jag satsa på ett Nikon AF-S DX 35/1,8 G. Då kommer du så nära 50mm som du kan komma, vilket är ultimat för porträttfotografering. Att den är ljusstark (1,8) gör det hela ännu bättre. Mitt tycke? Ett kanonköp!

Motljusskydd hjälper till vad? visa gärna bilder.
- Att använda motljusskydd är en självklarhet för mig, och en vana. Motljusskyddet hindrar oönskat ljus att komma in från sidorna, förhindrar även att det blir sk. solstick i bilden, alltså runda ringar i olika färger. Förutom att motljusskyddet stoppar oönskat ljus skyddar det även objektivets yttre lins från större stötskador om man mot all förmodan skulle råka tappa objektivet. Skyddar även linsen mot regn.

Om man tittar på bilden här nedan, hade jag inte använt motljusskydd hade det kommit en massa ljus från sidan eftersom att solen var precis till höger om mig.


(klickbar bild)

Jag kan ta upp detta i ett eget inlägg lite längre fram och även visa exempelbilder.

Fungerar Canon 50mm/1.8 bra att även ta helkroppsbilder? Om inte, har du nåt tips på vilken typ av objektiv man kan använda istället?
- Jag har visserligen inte kvar mitt 50mm, men när jag hade det så använde jag det hela tiden till helkroppsporträtt. När jag fotar helkroppsporträtt nu så använder jag bara mitt Canon EF 70-200 f.4,0 L USM.


En bild från förra sommaren taget med Canon EF 50mm f.1,8


Hur kommer det sig att du började fotografera?
- Jag började fotografera för, hmm.. rätt så precis fyra år sedan tror jag? Tiden går så himla snabbt. Familjen köpte en ny kamera och jag insåg att det var ju rätt roligt att springa runt och trycka på den dära rackarns knappen. Jag insåg också rätt snart att man kunde fånga allting på ett annat sätt genom kameran, bla. känslor.

Vilken är din största dröm inom foto?
- Oj, min största dröm inom foto. Just nu tar jag en dag i taget, men jag har nog ingen mer dröm än att "bara" kunna leva på detta i framtiden också.

Ditt bästa fotominne?

- Åh, jag vill skriva ett eget inlägg om detta. Man kanske inte ska kalla det som något fotominne, utan snarare en händelse. Ett inlägg om detta kan jag fixa i helgen!

Kommentarer
Postat av: E

Var hämtar man camera raw? :O

2010-07-03 @ 16:06:35
URL: http://photobyemma.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Oh lord, varför ska du vänja dig av med reflexskärmen? Den är ju priceless :D

2010-07-03 @ 17:42:42
URL: http://jeni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0