Svar - foto

Hur lång tid ungefär tog det tills du blev så duktig inom foto?
- Jag började fota med kompaktkamera julen -06, har fotat med systemkamera sedan julen -07. Det var även då som jag började fota manuellt, är ju ingen höjdare att försöka fota manuellt med en kompaktkamera. Själv tycker jag att jag började fotografera seriöst -07, imorgon har jag isf fotat seriöst i 2 år, varav jag fotat porträtt i ett år.

Vad är din hemlighet för att få så superklara ögon och skarpa bilder?
- Jag hittar platser med bra ljus, använder mig utav ett objektiv med en stor bländare - Canon EF 50mm f/1,8 ll. Sen sätter jag fokusen precis där ögonen är. Många gånger används även reflexskärmen, men det behövs inte alltid. På denna bild använde jag bara snön som upplättning. Läs detta inlägg - ta knivskarpa porträtt.

Jag skulle vilja veta om bländaren, vad är det egentligen?
- Jag skrev ett enskilt inlägg om bländaren i somras, det inlägget hittar du här.


Bilder: Jag

Angående Nikon och dess ISO-fungerande, dom kamerorna har väl ingen ISO-knapp utan man får gå in i menyn och fixa det eller? Blir inte det lite jobbigt?
- Precis som du skriver så har Nikons instegskameror sin ISO-knapp inne i menyn. (Nikons semiproffskameror har isoknapp på huset). Eftersom att jag själv inte arbetar med en Nikon kan jag inte riktigt svara på om det är jobbigt, det är väl en vanesak. Personligen tycker jag att det är extremt bekvämt att min 40D har en enskild ISO-knapp på ovansidan. Går snabbt och enkelt att ändra ISOt.

Drömkamera?

- Min drömkamera finns bara i drömmarna ;-) Min drömkamera vill jag designa helt själv, precis så som jag vill ha den. Men av de kamerorna som finns på marknaden idag så skulle jag vilja ha en Canon EOS 1Ds mark lll.

Vilken är den svåraste fotografering du gjort och varför?
- Oj den svåraste. Alla fotograferingar är ju en utmaning i sig då man ska ta fram det bästa ur allt och alla kunder är ju olika. Men ingen fotografering är svår, det blir vad man gör det till. Man får se allt som en utmaning.

Kommentarer
Postat av: Fabbe

Hoppas alla uppskattar att du tar dig tid till att svara på deras frågor. :) Jag gillar det! Du är engagerad i det du gör!

2009-12-23 @ 15:06:30
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: G I L R A E N

Fel fel! Nikons semiproffskameror har isoknapp på huset. typ D100, D200, D300 osv. Däremot har inte nybörjarkamerorna någon sådan knapp utan man måste gå in i menyn. typ Nikon D40 och D60.

2009-12-23 @ 15:08:55
URL: http://gilraen.se/blog
Postat av: josefin

Min nikon d50 har då en knapp!

2009-12-23 @ 19:13:47
URL: http://josefinlundmark.blogg.se/
Postat av: hea

Nikon D60 har så man kan välja vilken kanpp som gör vad, så visst... det går att ställa iso på huset också, om man nu vill :)



Ha en god jul Sara!

2009-12-24 @ 00:57:47
URL: http://healina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0