Svar - företag del 2

Kan du inte berätta lite om när du började fotografera och hur det ledde fram till att du idag gör det du gör yrkesmässigt? Det vore intressant.

- När jag började gymnasiet (Media och Journalistik) gick alla en obligatorisk medieproduktion, det var då jag fick upp ögonen för systemkameror. Men jag var inte så värst intresserad, utan jag ville ha en kompaktkamera istället (som jag fick den julen). Julen därpå, alltså julen -07 fick jag min första systemkamera, en Canon EOS 400D. Från början fotade jag bara djur och natur, men hösten -08 började jag fota porträtt och en bit in på -09 startade jag mitt företag. Nu vart det rörigt, men jag hoppas att ni hängde med.

Bara som en rolig grej, i ettan på gymnasiet så skrev vi brev till oss själva som vi skulle få läsa när vi tog studenten. I mitt brev skrev jag bla. att när jag gick ut gymnasiet skulle jag jobba som fotograf och även ha ett eget företag.

Haha vilka roliga minnen som kommer upp. När vi fotade på skolan så använde vi oss utav 10D, 20D och 30D. Mellan varje lektion glömde jag ALLTID bort vad bländare, slutare och ISO var. Jag minns inte hur man skulle ställa in, jag blandade ihop vad som var liten och stor bländare. Och jag hade absolut INGEN aning om när man skulle ha vilken bländare, och slutartiden? Haha, katastrof. Vilken tur att det är annars nu ;-)


Bland de första gångerna som jag fotade med en systemkamera, dessa bilder är tagna med en Canon EOS 10D och ett objektiv från Sigma, tror det var 24-70.
Foton: Jag

Hur, när, var bestämde du dig för att starta ett eget företag? Vad mötte du för reaktioner från omgivningen?
- Jag bestämde mig för att starta ett företag redan i våras, jag ville inte bara ha fotograferingen som en hobby. Var? Jag var ute och gick med kameran och kom på mig själv hur lycklig jag var, så jag tänkte bara "Företag, varför inte?".

Reaktionerna från omgivningen var väldigt blandade. Endel trodde mig inte, andra sa att det aldrig skulle gå att försörja sig som fotograf. Var jättemånga som inte alls tog mig seriöst när jag sa att jag skulle iväg och göra ett fotojobb, typ "Hahaha, ska du fota nu igen?" och en reaktion som inte var så ovanlig när jag sa att jag startat företag var: "Va? Du? Haha, nä du skojar!".

Mamma försökte bara få mig att vänta, hon sa hela tiden att jag kunde ta betalt trots att jag inte hade F-skattsedel. Vi krigade där ett tag, men både mamma och pappa är väldigt stöttande nu. Dom är nyfikna och vill se bilder och dom tipsar om mig till alla som behöver en fotograf, så dom hjälper mig allt dom kan och det är jag väldigt tacksam över :-)


Sara fotar, Canon EOS 10D och ett Sigma 24-70, bild nr 2 är tagen med en 10D.
Foton: Jag

Är det svårt att ta sej in på marknaden och få kunder? Och hur gör du reklam? Är det bara via bloggen, eller på något annat sätt också?

- Jag tycker att det blir lite som man gör det till, några av de kunder jag har haft hittills har varit bekantas bekanta till mamma, andra har läst artikeln i tidningen och endel har hittat mig genom bloggen. Just nu gör jag väl ingen reklam, utan jag visar mest bara upp mina bilder här i bloggen. Sen har jag ju även hemsidan, men än har jag inte lagt ut några stora erbjudanden här på bloggen. Men det kommer komma i början av nästa år!

Vad får du ut i lön?
- Jag tar inte ut någon fast lön, utan jag tar ut de pengar som jag behöver.

Kommentarer
Postat av: Fabian

Kul att blicka lite tillbaka när du svarat på dessa frågor. Du berättar rakt och ärligt.. det gör det intressant att läsa dina svar. :)

2009-12-25 @ 21:18:20
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: Victoria

Vad intressant att läsa om hur startade ditt företag :) Tack för alla svar på frågorna :)

Var det samhällsmedia du gick på gymnasiet? Det programmet gick jag :)

2009-12-25 @ 23:09:04
URL: http://stjarnstund.blogg.se/
Postat av: Ahlberg

Tyckte det var väldigt intressant att läsa svaren på dina frågor eftersom att jag själv går i tankarna om jag vill starta företag som fotograf eller ej. Själv brinner jag verkligen för fotograferandet och skulle älska att få arbeta med det.

Fortsätt med det du gör , för du är duktig!

2009-12-26 @ 13:10:03
URL: http://photoandi.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Åh, minns själv när jag startade mitt, det är kul att tänka "ha! där fick ni" till alla som inte trodde på en :)

2009-12-28 @ 13:24:45
URL: http://jeni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0