Läsvärda inlägg



Jag ägnar flera timmar varje vecka åt att komma på roliga och lärorika inlägg för er läsare.
För att ni lättare ska kunna hitta ett inlägg om ni vill gå tillbaka och läsa, så samlar jag alla läsvärda inlägg här istället.

Detta inlägg kommer ligga som en snabblänk i menyn, så att ni inte behöver leta i arkivet. Vill ni länka till något av dessa inlägg så får ni självklart göra det!




Bländare
Förklarar lite snabbt vad bländaren är för något och visar exempelbilder.

Ljusmätning
Jag förklarar de fyra olika ljusmätningsmetoderna.

ISO
Jag förklarar vad ISO är för något och visar exempelbilder.

Ta kontrollen
Jag berättar lite mer om inställningarna på kameran och hur man enkelt kan ta kontroll över exponeringen.

Histogrammet
Vad är histogrammet och hur använder man det?




Kameraguide
Jag tipsar om ett par bra instegskameror.

Prisvärda tillbehör
Tipsar om prisvärda tillbehör som man inte får glömma.

Objektivguide
Tipsar om bra objektiv.

Fasta objektiv
Fördelar och nackdelar med fasta objektiv.

Telezoom
Fördelar och nackdelar med telezoom.

Normalzoom
Fördelar och nackdelar med normalzoom.

Kompaktkameror
Jag tipsar om kompaktkameror som jag har kollat lite närmare på.

Välj rätt objektiv
Berättar om olika objektiv, samt visar bilder på olika brännvidder med crop och fullformat.

Vad betyder allt på objektivet?
Förklarar vad allt på objektivet betyder.

Dessa objektiv använder jag
Jag berättar om vilka objektiv jag använder när jag fotar porträtt, natur osv.

Blixt - inbyggd och extern
Jag visar skillnaden mellan den inbyggda blixten och en extern, samt hur man kan rikta den för bästa möjliga ljus.

Kan du rekommendera ett 50mm?
Är detta ett objektiv som jag kan rekommendera?

Recension Canon EF 70-200 f.4,0 L USM
En recension av mitt underbara telezoom.

Recension Canon EF 85mm f.1,8 USM
En recension av min fasta porträttglugg.




Före/efter
Visar en före- och efterbild på en redigering.

Före/efter 2
Visar en före- och efterbild på en redigering.

Öka exponeringen
Jag förklarar steg för steg hur man ökar exponeringen (ljusar upp bilden) i Photoshop.

Fixa till hyn
Förklarar hur man använder klonstämpeln för att fixa till hyn i Photoshop.

Kurvor
Förklarar lite mer vad kurvor är för något.

Photoshop - Vinjettering
En Photoshopguide hur man gör en vinjettering.

Brända högdagrar
Hur räddar man brända högdagrar?

Redigering i Camera Raw
Hur jag redigerar i Raw.




Tre tips för bättre porträtt
Tre enkla tips för bättre porträttbilder.

Fokus på ögonen
Jag förklarar hur man gör för att få fokus på ögonen, visar även med ett filmklipp.

10 snabba tips
10 saker man kan tänka på.

Fota landskap
Berättar lite mer om komposition vid landskapsfotografering, samt tredjedelsregeln.

Ta magiska bilder med lång slutartid
Berättar hur man tar magiska bilder så att vattnet ser lent ut.

Ta bilder med lång slutartid och några följdfrågor
Lek med lång slutartid för att få fram effektfulla bilder.

Med och utan reflexskärm
Visar skillnaden med och utan reflexskärm.

Hur gör man om reflexskärmen bländar modellen?
Jag berättar om mina bästa knep för att undvika att blända modellen.

Fotograferande och lagen
Berättar mer om fotograferande och lagen, mycket viktigt!

Är kameran allt?
Försöker få fram ett budskap om att det inte är kameran som gör hela bilden.

Hur jag lägger upp en fotografering
Såhär lägger jag upp en fotografering.

Porträttspecial
En special där jag berättar mer om bakgrund, komposition och ljus.

Skillnaden mellan RAW och JPG
Jag berättar mer om den otroligt stora skillnaden mellan RAW och JPG.

RAW-filer
Hur gör man för att ladda upp Raw-filer på sin blogg?

Upphovsrättslagen
Jag förklarar vad man får och inte får göra när det gäller att kopiera bilder.

Facebook - äganderätten?
Vad gäller egentligen när man laddar upp bilder på Facebook och liknande sidor?

Fotografera i kyrkan
Mina bästa tips när man ska fotografera i kyrkan.




Kameravård
Berättar hur viktigt det är att hålla sin kamera ren, samt vad man kan använda när man rengör.

Leverans av bilder och några följdfrågor
Jag berättar hur jag gör när jag gör klart och levererar bilderna från en fotografering.

Att våga tro på sig själv
Jag skriver hur viktigt det är att våga tro på sig själv!

Beställa fotoförstoringar
Beställa bilder – mått och upplösning.

Ung vs. erfaren fotograf
Jag förklarar skillnaden.

Att ha företag
Jag berättar hur det är att ha eget företag.

Att vara ung företagare
Jag berättar hur det är att vara en ung företagare.

Några frågor om att starta eget
Jag svarar på några frågor om att ha eget företag.

Planering inför en fotografering
Vem fixar vad?

Starta eget
Jag svarar på lite läsarfrågor.

Vad ska man ta betalt?
Hur mycket ska man ta betalt?

Tänkvärt
Något mycket tänkvärt.

Kommentarer
Postat av: Fabian

OJ! Det har blivit MÅNGA läsvärda och lärorika inlägg! =)



Fabian

2009-12-17 @ 16:33:48
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: Frida

Håller med Fabian om att du har många lärorika och intressanta tipsinlägg! =)

2010-05-29 @ 12:26:07
URL: http://fridalautin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0