Fråga och svar



När jag fotograferar porträtt är det nästan alltid Canon EF 85mm f.1,8 USM som jag använder. Tillsammans med fullformat så blir den gluggen perfekt. Skön brännvidd och underbart skärpedjup. För övrigt är objektivet skarpt även på största bländaren och den har väldigt snabb AF (autofokus). Sen använder jag även Canon EF 70-200 f.4,0 L USM till porträtt. Väldigt bra omfång för porträtt på fullformat, snabb och tyst i autofokusen.

När jag fotar blommor och natur brukar jag använda ett Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di. Kanske inte den bästa närgränsen om man vill fota macro, men det funkar. Perfekt brännvidd om man vill fota landskap, detta objektiv sitter alltid på kameran om jag ska iväg någonstans och bara orkar ta med mig ett objektiv. Det händer även att jag använder Canon EF 70-200 f.4,0 L USM till naturfoto.



Kommentarer
Postat av: Fotograf MissJeni

Du får skaffa ett macro så har du allt du behöver i alla lägen :) Tamrons 90mm är ju riktigt skarpt och billigt!

2010-08-06 @ 11:04:41
URL: http://jeni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0