Vad ska man ta betalt?

Jag har fått äran att fotografera mitt första bröllop i början av september. Men jag har ställts inför ett stort problem där jag önskar lite tips från dig. Vad är ett vettigt pris att ta första gången man fotograferar ett bröllop?

Jag är inte hundra på hur mycket jag fotografera än (då jag inte fått tag på paret än, panik!). Men jag vet att de vill ha vigseln fotograferat och såklart porträttbilder. De vill också att jag ska fotografera på festen efteråt. Så det lär ju nästan bli heldag.

Jag känner mig relativt säker på mitt fotograferande. Jag är väl medveten om att jag inte är någon proffsfotograf än, men jag känner att även om jag är dödsnervös så kommer det inte bara bli katastrofbilder.

Svar: Detta är en fråga som jag bara har väntat på ska dimpa ner. Har gått runt och funderat på vad jag egentligen ska svara, kommer egentligen inte fram till något bra, men jag ska göra mitt bästa.

Först och främst vore det ju bra om man visste ungefär hur länge man ska följa med brudparet och kanske på ett ungefär hur många bilder de ska ha. Sen kan man kolla rekommenderade pris, Svenska Fotografers Förbund har prisguider och liknande som man kan ladda ner och skriva ut, kanonbra!

Men vad man exakt ska ta betalt är svårt för mig att svara på, man får tänka lite på vad man själv vill ha betalt och sen kanske tänka inom rimliga gränser? Speciellt om det är första gången som man fotar bröllop osv.


Foto: Jag

Kommentarer
Postat av: Fotograf MissJeni

Första gången man fotar ett bröllop tycker jag att man inte ska ta betalt alls. Eller iaf inte kräva några stora suor och absolut inte gå efter svenska fotografers förbund eftersom att dom rättar sig efter proffsfotografernas priser som är vana att fota bröllop.



Mitt första (betalda) bröllop jag fotade var ett heldagsbröllop i Norge, för hela dagen fick jag 500kr, reseersättning tur och retur, plats att sova på och mat i magen. Erfarenheten väger tyngre än pengar när det gäller bröllopsfotografering. Det är svårt att motivera brudparet till att betala när man inte har några referensbilder från tidigare bröllop att visa upp.

2010-08-22 @ 20:34:07
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: jesper - fotoblogg

Håller med MissJeni. Sen är det alltid svårt att i förhand säga hur bra bilderna kommer bli. Jag är inte rätt person för det här med priserna men jag skulle först och främst se till att det gifta paret är nöjd med bilderna och sedan diskutera ett pris men att man i förväg ändå berättat att en summa mellan t.ex. 1500-500 vore rimligt.

2010-08-22 @ 23:52:20
URL: http://jenordfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0