Recension - Canon EF 70-200/4,0 L USM

Har suktat efter denna glugg ett bra tag nu. Det är ett objektiv som verkligen är guld värt, jag har använt ett sånt här objektiv tidigare gånger vid porträttfotografering. Lämpar sig väldigt bra när man fotar barn utomhus tycker jag.

Färgerna är helt kanon, och skärpan sitter verkligen där den ska. Helt otroligt skarp på största bländaren (4,0). Objektivet är stadigt och ligger bra i handen, vilket är ett plus.

Ett objektiv som jag verkligen tycker att alla ska ha i sin kameraväska, kanske är det ett av de mesta prisvärda objektiven på marknaden?


Foto: Jag



Har ni några frågor om objektivet, ställ dom i kommentarsfältet så ska jag svara på dem.

Nog för att det är det billigaste L-objektivet som finns, men släng på det dubbla så får man det vädertätat, snabbare och med bildstabilisering. Klart värt det.

Svar: Jag anser att det inte är värt att lägga till det dubbla för att få det vädertätat, snabbare, och med bildstabilisering. Har testat det med IS, visst, det är bra. Men det är absolut ingen skillnad på bildkvalitén.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Verkar riktigt grymt!

Otroligt fin bild på objektivet också, du är grym!

2010-05-26 @ 16:25:38
Postat av: Frida

Vad roligt att det är bra! =) Kanske införskaffar mig ett sånt när jag har skaffat mig en system.

2010-05-26 @ 17:42:20
URL: http://fridalautin.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Absolut ett av de mest prisvärda objektiv, men jag är kär i 2,8:an :P

2010-05-26 @ 17:51:59
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: HDR-fotografen

Nog för att det är det billigaste L-objektivet som finns, men släng på det dubbla så får man det vädertätat, snabbare och med bildstabilisering. Klart värt det.

2010-05-27 @ 08:29:08
URL: http://stilbild.nu/fotograf
Postat av: HDR-fotografen

Svar: Beror ju på vad man fotograferar med. Vid kravaller osv. är det guld då det brukar regna en del blöta grejer, ibland färgade, och bildstabiliseringen är guld när pulsen slår på max. Vid porträtt när man har kontroll över ljus och omgivning kan jag absolut förstå att man väljer den utan IS. Speciellt vid det priset.



Angående bildkvalitén lider den utan IS utav kantoskärpa vid bländare 4-5,6 och 70-85mm och vid fullformat. Kanske inget som märks mer än vid pixelpeeping? De bilder jag har från den var före min fullformatstid iaf.

2010-05-27 @ 11:16:22
URL: http://stilbild.nu/fotograf

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0