Normalzoom



Ett normalzoom går använda till väldigt mycket. Ett väldigt bra val om man ska ut och resa, eftersom att man kan få alla nödvändiga omfång i ett objektiv. Jag använder mitt normalzoom när jag fotar detaljbilder på bröllopsfotograferingar, förberedelserna och i kyrkan när brudparet är påväg in, och när de går ut.

Fördelarna med normalzoom?
Finns inte så mycket mer att säga än att det är ett perfekt allroundobjektiv. Däremot använder jag nästan aldrig normalzoom när jag fotar portätt. Det har hänt kanske en eller två gånger, inte mer.

Nackdelarna med normalzoom?
Ett normalzoom kan aldrig bli lika skarpt som fasta objektiv. Normalzoomar brukar inte heller vara så ljusstarka, 2,8 brukar vara den största bländaren.

Här nedan är två exempel på normalzoomar, som jag verkligen kan rekommendera:

Tamron 28-75 f.2,8 - 4199 kr
Tamron 17-50 f.2,8 - 3490 kr
Detta objektiv passar inte till fullformatskameror (fattningen är annorlunda), men det passar suveränt till kameror med crop-sensor.


Tre bilder som jag har tagit med Tamron 28-75mm f.2,8 på en Canon EOS 5D.



Läs även:

Telezoom
Fasta objektiv

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag älskar mitt tamron!

2010-10-15 @ 19:11:18
URL: http://http:/helenaavermark.wordpress.com
Postat av: Nene

Bra inlägg, om jag skulle vara nybörjare och/eller inte kunna något om kameror och objektiv så skulle jag hänga här 24/7 xD



Svar: tack!

2010-10-15 @ 23:50:13
URL: http://iqbanan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0