Telezoom



Ett telezoom är nästan obligatoriskt i alla kameraväskor, jag är nästan beroende av mitt Canon EF 70-200 f.4,0 L USM. Använder det när jag fotograferar barn, bröllop, djur och vanliga porträtt.

Fördelarna med telezoom?
Att använda telezoom är kanon om man fotar exempelvis barn som springer omkring. Man slipper hela tiden jaga dem med en fast glugg. Istället kan man göra mindre förflyttningar och så kan man jobba med zoomen istället. Det blir lite mer naturligt för barnen eftersom att de kan slappna av, vilket är jätteviktigt. Något annat bra med telezoom är att långa brännvidder reducerar skärpedjupet, vilket innebär att motivet isoleras och bakgrunden blir fint oskarp.

Nackdelarna med telezoom?
I längden kan det vara tungt att jobba med telezoomar, när jag fotograferar brukar jag variera objektiv rätt ofta. En annan nackdel kan vara att man måste ha en kortare slutartid för att det inte ska bli skakigt, men detta beror på om man är stadig på handen. Bildsnittet blir också rätt snävt när man fotograferar med tele.

Här nedan är tre telezoomar som jag rekommenderar:

Canon EF 70-200 f.4,0 L USM - 6290 kr
Nikon AF-S VR 70-300 f.4,5-5,6 G IF-ED
- 5290 kr
Tamron AF 70-200 f.2,8 Di IF Macro - 7490 kr
Till Nikon, finns i andra fattningar också.


Tre bilder som jag har tagit med Canon EF 70-200 f.4,0 L USM på en Canon EOS 5D.



Läs även:

Fasta objektiv
Normalzoom

Kommentarer
Postat av: Matilda [myphoto.blogg.se]

Jag kom att tänka på en grej; vad hände med videobloggen du skulle göra där du skulle svara på frågor från din frågestund? :-)

2010-10-14 @ 17:06:12
URL: http://myphoto.blogg.se/
Postat av: ottilia - f o t o

M-m-m-m-mmmm. Underbart objektiv det där! Jag är SÅ glad att ha ett i min kameraväska. Nästan så att jag inte förstår hur jag klarade mig innan (a)

2010-10-14 @ 20:19:13
URL: http://lindellottilia.blogg.se/
Postat av: Hanna L

Den bilden på den lilla killen är ju superbra!

2010-10-14 @ 21:27:12
URL: http://amentia.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Svar till Matilda: Förhoppningsvis kommer det upp i veckan. Blev väldigt många frågor så jag kommer måsta dela upp videon :-)

*

*

2010-10-15 @ 17:37:21
URL: http://saraamarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0