Blixt - Inbyggd och extern


Att fota med blixt för min del hör till ovanligheterna. Jag har ingen extern, utan behöver jag använda en vid något speciellt tillfälle får jag låna av brorsan som har en Speedlite 430EX ll. Men även fast jag inte fotar med blixt ofta har jag ändå kläm på hur man får ett bra resultat.

Kan också nämna att jag aldrig (detta var ett undantag för att kunna visa er) använder pop-up blixten, kolla bara på bilden högst upp till vänster. Den fräter ut färgerna och gör så att det blir en massa skuggor!

Extern (riktad åt vänster) - Riktar man blixten åt höger eller vänster blir det skuggorna minimala. Här skulle jag använt mig av en reflexskärm så att ljuset hade studsat tillbaka, men den var i stugan när jag tog dessa bilder. Ni ser även att färgerna blir bra.

Extern (riktad rakt fram) - Ljuset blir hårt och det blir en massa skuggor.



Så, kort och gott. Rikta inte blixten rakt mot objektet, utan åt höger eller vänster. Och använd något som ljuset kan studsa tillbaka på.

Kommentarer
Postat av: Emma Hellström

Tack så mkt för bra tips :)

2009-09-10 @ 21:50:39
URL: http://hellstromemma.blogg.se/
Postat av: Hobbyfotograf Erica Pettersson

Jättebra tips!

Själv har jag inte någon extern blixt, och den inbyggda använder jag aldrig. Jag tycker bilderna blir så "förstörda" då. Precis som du skriver förstör den färgerna.



Hoppas att du får en fortsatt bra vecka!

2009-09-10 @ 22:58:41
URL: http://pitetjej.webblogg.se/
Postat av: Fabian

Grymt bra inlägg! :D du borde göra en "del 2" oxå.. typ om att använda blixten med synkning på andra ridån när man fotar med lång slutartid! =) osv.. finns hur mkt som helst man kan skriva om blixtfoto! :)



/fabbe

2009-09-11 @ 22:23:45
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0