Hur jag lägger upp en fotografering


Detta inlägg kommer handla om allt från planeringen för en fotografering tills det att arbetet är avslutat. Dvs, tills bilderna är skickade.


TFP-PLÅTNINGAR
> Läs mer om TFP här.

Denna typ av fotografering görs bara med personer som verkligen behöver bilder till sina portfolios. Jag har blivit mycket hårdare med vem jag väljer att göra en TFP-plåtning med. Först och främst ska personen ha något som jag intresseras av, sen ska den ha någon nytta av bilderna också, exempelvis som jag skrev här ovan -bilder till sin portfolio.

Är man intresserad av att göra en TFP-plåtning är det enklast om man skickar ett mail till mig, mailadressen hittas i menyn till vänster. Har man någon idé som vore häftig att genomföra, skriv ner det, samt bifoga en eller några bilder. Saknas en idé kommer vi på något tillsammans. Men kom ihåg att detta kan vara en chans att fylla på portfolion, så kolla igenom och se om det är någon bild som du tycker saknas.

Tycker jag att det låter intressant får man självklart ett positivt svar tillbaka och då kan planeringen börja. Tillsammans bestäms ett datum och även plats för fotografering.

Att redigera bilder från TFP-plåtningar är ingenting som jag prioriterar om jag har betaljobb som ligger och väntar.


BOKADE FOTOGRAFERINGAR


Vill man boka mig som fotograf skickar man ett mail till [email protected]. Inom 24 timmar får man ett svar där jag skriver ner de lediga tiderna. Handlar det om ett bröllop eller något annat arrangemang där ett datum är bestämt, skriv det i mailet.

Efter avslutad fotografering tar det 4-5 arbetsdagar innan bilderna läggs upp på ett webbalbum. Därefter har man möjlighet att kolla igenom bilderna i lugn och ro, samt bestämma sig för vilka man vill köpa. Sedan redigeras de bilder som valts ut och efter det levereras bilderna antingen via mail eller CD-skiva.


Mira och Noel, barnfotografering den 28 november -09

Foto:
Jag


Kommentarer
Postat av: Fabian

det var bra och beskrivande.. :) det är ju trots allt ett par steg från idé till färdiga bilder. hoppas läsarna uppskattar beskrivningen av ditt arbetsflöde. :)



fabian

2009-12-13 @ 21:31:31
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: Helena

Hm, gillart! Kan man inte få ett helt inlägg med planeringen av en fotografering? Och då menar jag inte bestämma tid utan upplägget. Haha hoppas du fattar ;D

2009-12-13 @ 22:24:56
URL: http://ugglapuggla.blogg.se/
Postat av: matilda

hej, om man bor rätt långt ifrån dig och vill bli fotad, åker du till "kunden" eller kunden till dig, eller ni möts på mitten och fotar där?



alltså då, fotar du människor i hela landet?

2009-12-14 @ 21:00:48
URL: http://maqilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0