Manuell vs. auto



Som en fortsättning på måndagens inlägg hade ja tänkt skriva litegrann om skillnaderna mellan manuell och auto.



När jag tog bilden längst till vänster med M (manuell) inställd på programratten så hade jag full kontroll över exponeringen. Jag använde mig utav en lite längre slutartid så att jag skulle slippa höja ISOt ännu mer. Om jag hade använt en snabbare slutartid hade jag varit tvungen att höja ISOt för att slippa en underexponerad bild.

På autobilden (i mitten) ser ni att kameran valde att använda pop-up-blixten. Eftersom att blixten går rakt mot motivet bildas det även skuggor. Kameran valde även att sänka ISOt lite samt använda en mindre bländare och en lite snabbare slutartid. Läs mer om blixtfoto här - har bl.a skrivit lite om hur man undviker skuggor.

På bilden där jag använde mig utav inställningen P (programautomatik) valde kameran att använda samma bländare som jag hade på den manuella bilden. Men den valde en liten snabbare tid. Jag har själv inga erfarenheter av P-läget eftersom att jag av en vana alltid använder det manuella läget (M),  men vad jag har hört så blir bilderna oftast underexponerade med ett steg på Canon om man använder P-läget. Kolla exempel på under-, korrekt och överexponerade bilder här.

Kommentarer
Postat av: Fabian

Manuellt är alltid bäst! :) Jättebra och beskrivande inlägg!



Fabian

2009-12-16 @ 15:21:20
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: Rebecca

gud så bra bild!

asså den manuella :*

2009-12-16 @ 15:56:27
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se/
Postat av: Victoria

Jag har för mig att man på p-läget får ställa in ISO och vitbalans själv och att kameran ställer in bländare och slutare. Så kanske därför det blev samma ISO som du haft på manuella bilden? :)

2009-12-16 @ 18:05:26
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Svar till Victoria: Självklart är det så att man får ställa in ISOt och vitbalansen själv. Bara jag som svamlade lite :) Tack för att du var uppmärksam!

*

*

2009-12-16 @ 18:54:14
URL: http://saraamarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0