Bröllopsguide del 1

Nu när bröllopssäsongen börjar lida mot sitt slut hade jag tänkt göra en liten bröllopsguide, guiden är uppdelad i två delar för att det inte ska bli så mycket text.

Att fotografera ett bröllop är väldigt stort, det är en dag som brudparet har sett fram emot väldigt länge. Som fotograf har man bara en chans att göra jobbet till något bra, såhär jobbar jag dagarna innan ett bröllop.



♥ Träffa brudparet (konsultation)
För mig är det väldigt viktigt att träffa brudparet innan, jag går alltid igenom vad det är för typ av bilder som dom vill ha. Tillsammans kommer vi överrens om vart porträttfotograferingen ska hålla till, jag kommer med förslag (mina favoritplatser vad gäller ljuset). Jag antecknar alla önskningar som brudparet har på min checklista, denna lista tar jag även med mig på bröllopsdagen.

Vars håller fotograferingen till om det skulle regna? Ha alltid en backup-plan om det skulle vara dåligt väder. Vill brudparet att någon mer ska vara med på bilderna, som exempelvis, brudtärnor, barn etc?

♥ Besök platsen/platserna
Jag besöker alltid platsen där porträttfotograferingen ska hålla till några dagar innan den stora dagen. När jag tipsar om platser för porträttfotograferingen vet jag redan vilket ljus det är vilka tider på dagen. Alltså lägger jag ner mest fokus på att kolla ljuset i kyrkan ungefär den tiden som vigseln hålls. Testar inställningar och tar några testbilder på den person som följer med mig. Just för att vara så säker som möjligt på stora dagen och för att slippa stå och testa ljuset.



♥ Förberedning
Några dagar innan den stora dagen kollar jag att jag har allt som jag behöver, minneskort och liknande. Om du inte själv äger någon backup-kamera, kolla runt bland dina vänner för att se om det finns någon som du kan låna. Man vet aldrig om kameran skulle gå sönder och som fotograf vill man absolut inte stå där med trasig kamera. Jag använder min 40D som backup, den finns alltid i närheten så att bytet går fort om kameran lägger av.

Jag brukar även bestämma vad jag ska ha för kläder, behöver dom tvättas och strykas? Då fixar jag det. Att ha skor som inte låter så mycket när man går är bra. Det lever om väldigt lätt i kyrkan som alla vet och jag vill absolut inte dra uppmärksamheten till sig när man går omkring. Jag har fått höra i efterhand att folk har lagt märke till mina skor och att de är valda med omsorg.

Dagen innan tömmer jag alla minneskort, laddar batterierna. Jag tittar även så att jag har ett minneskort i kameran (vilket alltid ska sitta där). Jag rengör även kamerans sensor och alla objektiv.


Min bröllopsutrustning, checkat och klart.


Kommentarer
Postat av: Emma

Tummen upp för detta inlägg :)

2010-10-23 @ 20:16:20
URL: http://godisflickan.blogg.se/
Postat av: Emma-Liisa

Vilken blixt har du? :)

2010-10-23 @ 21:09:01
URL: http://emmamikkola.blogg.se/
Postat av: Sebastian Skarp

Väldigt bra inlägg detta! Det är verkligen mycket att tänka på inför ett såhär stort fotojobb som ett bröllop ju är. Det låter som om du är väldigt väl förberedd iaf :)

2010-10-23 @ 21:47:34
URL: http://fotoskarp.blogg.se/
Postat av: Linn

Bra guide med bra tips som man inte tänkt på själv. Ser fram emot del 2 :)

2010-10-23 @ 22:05:38
URL: http://lhfoto.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Svar till Emma-Liisa: En Canon Speedlite 430 EX ll.

*

*

2010-10-24 @ 21:25:48
URL: http://saraamarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0