Bröllopsguide del 2

Här kommer fortsättningen på min bröllopsguide.



♥ Dagen med stort D

Bröllopsdagen är här, jag beger mig alltid i god tid till fotograferingsstället. Jag brukar alltid vara där minst en halvtimme innan bestämd tid. Då hinner jag själv gå igenom checklistan en gång till och ta det lugnt en stund. Det gäller att vara förberedd.

Utrustning
Som utrustning under porträttfotograferingen använder jag min Canon EOS 5D och mitt Canon EF 85mm f.1,8 USM som ger möjlighet till väldigt kort skärpedjup, använder även Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di och Canon EF 70-200 f.4,0 L USM.

Porträttfotograferingen
Fotograferingen sker antingen före, eller efter vigseln. Som fotograf gäller det att man är lugn och ger tips på hur brudparet kan stå.


Canon EF 85mm f.1,8 USM / Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di, närbildsfilter + 1

Vigseln
Att prata med prästen innan vigseln börjar är bra, prästerna här i Skellefteå brukar alltid prata med alla som håller i en kamera och berättar vars man får stå och gå och inte. Men som anställd fotograf tar jag alltid själv kontakt med prästen.

När brudparet går in i kyrkan står jag alltid i mitten av gången, några bilder med lite vidvinkel (så att alla gäster syns) och några bilder som är lite mer inzoomade på brudparet. När paret har gått upp till altaret går jag ner och ställer mig i gången och tar några bilder. Jag brukar även försöka ta bilderna medans någon pratar, eller under musiken. Försöker även tajma in så att jag flyttar mig om det spelas musik eller när någon pratar. Jag tar även ett gäng bilder snett bakom prästen.

Under vigseln har jag alltid extra minneskort nära till hands om det som används blir fullt.

Fotografera i kyrka


Canon EF 70-200 f.4,0 L USM

Efter vigseln
När brudparet är påväg ut från kyrkan ställer jag mig längst ner i gången och tar likadana bilder som när de gick in i kyrkan. Några bilder med lite vidvinkel (så att gästerna syns) och några bilder med paret lite mer inzoomat.

Sedan går jag ut och ställer mig i "hallen" och inväntar att gästerna går ut, då följer jag med dem och så försöker jag ställa mig så långt fram i klungan som det går. Efter det är det bara att invänta brudparet. Medans jag står i hallen och väntar ställer jag även om kamerans inställningar, sänker ISOt och liknande. För när man sedan har gått ut brukar allt ske ganska snabbt, så som riskastning osv.


Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di

Festen
Har brudparet valt ett paket där jag även ska vara med på festen efteråt så fotar jag när brudparet och alla gäster anländer. Självklart stannar jag utanför kyrkan så länge brudparet är kvar. På festen efteråt använder jag mitt Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di och mitt Canon EF 85mm f.1,8 USM.


Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di / Canon EF 85mm f.1,8 USM



Under hela dagen fotar jag i RAW+small jpeg, att fota i RAW är en självklarhet för mig då jag vill få den bästa redigeringsmöjligheten på mina bilder.

Efter en dag med bröllopsfotografering lägger jag över alla bilderna på datorn och gör en back-up på bilderna på två externa hårddiskar. När jag har gjort en back-up går jag igenom alla small jpeg-filer och sorterar upp bilderna. Efter det lägger jag upp bilderna på frontweb.se/pro och skickar till brudparet så att de i lugn och ro kan välja vilka bilder de vill ha. När de har valt bilder börjar efterredigeringen.

Bland någon av de utvalda bilderna väljer jag en bild som jag vill ha som framsida både på "DVD-omslaget" och på CD-skivan. Gör även layouten på omslagen, skriver dit text och fixar till. När redigeringen av bilderna sen är klar bränner jag över dem på CD-skivan och efter det kan jag leverera bilderna till brudparet.


Tre klara omslag.

Kommentarer
Postat av: Sebastian Skarp

Väldigt bra inlägg igen :) En fråga: Hur många batterier har du med dig när du fotar bröllop?

2010-10-24 @ 22:09:25
URL: http://fotoskarp.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Svar till Sebastian: Jag har två batterier i min 5d (som jag har som huvudkamera), sen har jag ett batteri i min 40D. Och det klarar jag mig på :-) Fotade ett bröllop i 15 timmar i somras, försvann inte ens någon plupp från batterimätaren.

*

*

2010-10-24 @ 22:11:36
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Linn

Även del 2 var jättebra! Det är alltid kul att läsa om hur andra fotografer går till väga, och snappa upp en del tips!



Gillar dvdfodralen, det blir ju lite mer personligt! :)



2010-10-24 @ 23:47:16
URL: http://lhfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0