Befintligt ljus - open shade



När man fotar porträtt tycker jag att det är väldigt viktigt med ett jämnt och fint ljus. Självklart kan man fota i ljus där det är ojämnt också, om det är tanken med bilden. Det bästa ljuset hittar man där det är sk. open shade. Jag har några favoritplatser ljusmässigt, på dessa platser är det alltid bra ljus under hela dagen.

Om det är mulet ute är det lätt att tro att man kan fotografera överallt och samtidigt få ett bra ljus. Visst, det stämmer till viss del. Men är det mulet ute försöker jag ändå hålla till där det hade varit skugga om solen vart framme.

Här nedanför har ni ett jättebra exempel på open shade-ljus:


Foto: Jag

Open shade är alltså ljuset mellan skuggan och solen. Fotar jag i detta ljus använder jag aldrig någon reflexskärm, så länge modellen är placerad i skuggan faller ljuset jämnt över bilden och man slipper några skuggor. Behöver jag ens nämna att bakgrunden blir hur fin som helst? En till exempelbild finns här.

En exempelbild:


Modell: Lisa
Foto: Jag

Använder man det befintliga ljuset på rätt sätt kan man verkligen få fram kanonbilder. Har man hållit på ett tag med foto och använt sig utav olika ljus lär man sig snabbt vars man hittar det bästa ljuset. Som jag skrev i början av detta inlägg, jag har ett par platser här i Skellefteå där det är bra ljus oavsett om det är soligt eller mulet.

Det kan vara tänkvärt att kolla upp ljuset på några platser och alltid försöka hålla sig till dessa. Nu tänker ni säkert att man skulle lessna att vara på samma ställen hela tiden, men där har ni fel. Bra ljus är guld värt och en bakrund som gör bilden alldeles lummig är nog ännu mer värt.

Kommentarer
Postat av: Frida

Bra tips! Och fin bild.

2010-06-01 @ 07:25:05
URL: http://fridalautin.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Bra början på hurm an arbetar med ljus, men åh, jag ahde velat läsa så mycket mer :D

2010-06-01 @ 11:00:00
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Julia

Bra att jag läste detta. Vet lite om ljus men tänker inte på det tillräckligt ofta för att få en riktigt bra bild. Ska försöka tänka på det oftare :)

2010-06-01 @ 21:36:05
URL: hhttp://endagiapril.blogg.se
Postat av: @ficklampa

Finns det möjlighet att få exempelbilden före och efter? Nyfiken! :)

2010-06-20 @ 13:09:17
URL: http://www.fullframe.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0