Svar från frågestunden del 1

Vad har du för framtidsplaner?
- Mina planer just nu ser ut som så att jag ska fortsätta jobba med mitt företag, alltså foto. Jag har haft planer till och från om jag ska flytta till någon annan stad. Men pga. djuren och massa annat har jag inte riktigt tagit tag i saken. Just nu smids det iallafall planer inför en eventuell flytt och öppning av studio. Men jag får helt enkelt se vars framtiden tar mig! Fotograferingen är iallafall det som jag har i kikaren.

Vad blir ditt nästa köp till kameran?
- Jag har funderat på detta väldigt länge, men det lutar åt ett Canon EF 50mm f.1,4 USM.

Vilken är den roligaste fotosession du haft?
- Alla fotosessioner är roliga. Men den roligaste må vara när jag och Julia drog ihop ett gäng och fotade i studion. Tror vi var 7 människor totalt, två fotografer, tre modeller en som fixade smink och en som fixade hår.

Vilka kameror har du/har du haft?
- Nikon Coolpix E5600 (kompakt), Sony DSC-w50 (kompakt). Canon EOS 400D och just nu har jag en Canon EOS 5D och en Canon EOS 40D.

Är du självlärd eller är du utbildad fotograf?
- Jag är så gott som självlärd. Gick visserligen Foto A på gymnasiet, men denna kurs gav mig absolut ingenting då läraren endast gick igenom grunderna och olika ljus. Vilket jag redan kunde från tidigare. Man lär sig bäst om man testar sig fram och fotar mycket. Det är precis det som jag har gjort. I början tog jag alltid med mig kameran och fotade allt och alla, på så vis lärde jag mig hur kameran fungerar. Att gå en massa kurser är bortkastad tid tycker jag.

Och utbildad fotograf? Det finns väl ingen utbildning där man är utbildad fotograf när man går ut? Då skulle det ju bli översvämning av fotografer, vilket det redan är. Men jag tror ni förstår grejen.

Om du fick välja vem som helst (allt från Usama bin Ladin, Obama eller Britney till Beckham), vem skulle du välja?
- Antar att du menar någon som jag vill fota? Jag har varit emot liknande frågor tidigare eftersom att jag tycker inte att det är någon skillnad på människor. Men det vore himla häftigt att få fota Celine Dion, fantastisk vacker människa som är helt makalöst duktig på det hon gör.

Beskriv din fotostil med tre ord?
- Oj vilken svår fråga. Kan tyvärr inte ge något svar på denna, jag får återkomma!

Vad skulle du helst göra, bara fota svartvitt eller bara fota i färg?
- Fotar i färg gör jag alltid, men ibland gör jag ev. bilderna svartvita i efterhand ;) Nä, där var jag dryg. Förstår precis vad du menar. Hm, det är en svår fråga. Svartvitt är otroligt fint, men jag tror att man har mer nytta av att fota i färg. Så, jag säger färg!



Vad tycker du om att fota analogt?
- Det är väl trevligt! Däremot är det inte alls lika roligt att framkalla bilderna. Nog för att det verkligen är en charm i detta. Men om man ska vara lite bekväm av sig så är det ju enklare att fota digitalt.

Har fotograferandet någonsin påverkat dig och ditt liv negativt?
- Om jag ska vara helt ärlig, ja. Det har det gjort.

Skulle du kunna fota fine art nude om du fick förfrågan?
- Det beror helt enkelt på.

Vilken stad eller vilket land skulle du vilja åka och fota i om du fick möjligheten?
- Oj, det beror på. Handlar det om att fota natur så skulle jag nog vilja åka till Alaska. Googlade lite snabbt, hur coolt vore det inte att ta typ en sånhär bild?

Skulle du kunna tänka dig att vara anställd som fotograf av ett företag eller vill du vara frilansare/egen företagare även i framtiden?
- Nog skulle jag kunna tänka mig att vara anställd som fotograf av ett annat företag. Men, hur coolt är det inte när man sitter där som gammal pensionär och ser tillbaka över sitt liv och inser att man har försörjt sig helt själv på sin "hobby"? Och att man lyckats så otroligt bra? Jag strävar efter att hela tiden jobba själv med mitt företag.

Skulle du kunna tänka dig att göra en fotoresa bara för att fota djur och natur?
- Absolut! Jag planerar och hoppas på att jag inom något år kan åka till något coolt ställe i Afrika och fota vilda djur på savannen. Nog för att naturfoto inte är något för mig (jag kan inte se motiven), men det vore en upplevelse.

Om du bara fick fota en sorts porträtt (bröllop, barn, fashion, kärlek, ja du fattar), vilken skulle du vilja?
- Barn, helt klart! Att fota barn är verkligen helt underbart. Det finns nog inga ärligare små människor än dessa. Förutom ärliga så är dom alltid spralliga och glada. Det förgyller verkligen allt och det är något som jag aldrig lessnar på.



Vill ni fortsätta ställa frågor?
Gör det här.

Kommentarer
Postat av: @ficklampa

Bara så du vet så finns det många foto-utbildningar, beroende på vad för typ av fotograf man vill bli. Orsaken varför alla inte går dessa är för att de är extremt dyra. Kreatima, Berghs mfl erbjuder fotoutbildningar, bland annat ett till tre år.

2010-06-21 @ 23:15:06
URL: http://www.fullframe.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0