Tre frågor om min utbildning



Kan inte du berätta lite mer om din utbildning? Du gick väl medieprogrammet om jag minns rätt? Vilka kurser gick du osv?

Svar: Nästan rätt där på min utbildning, jag gick Spectrum - Media och Journalistik. Hur som helst, det är en treårig utbildning som är rätt bred.

Dessa medieinriktade ämnena gick jag:

- Medieproduktion A (rörlig bild A - 100p & grafisk kommunikation - 100p)

- Ljudmedier A

- Fotografisk bild A

- Webbdesign A

Det var under medieproduktionen som jag fick upp ögonen för systemkameror, första frågan i detta inlägg skrev jag lite mer om hur det var (läs: hur förvirrad jag var när jag fick en kamera i handen).

Från början var jag jättesugen på att gå bara Media, men jag var rädd att det nästan skulle bli lite för mycket. Jag var lite sugen på mediehållet men även åt det journalistiska hållet och då kändes det som ett självklart val. Det som skiljer dessa två program åt på den skolan jag gick på  (Anderstorpsskolan här i Skellefteå) var att min linje hade en veckas praktik, medans medieeleverna hade betydligt fler veckor. Sen läser de även mer rörlig bild och ljudmedier samt har möjlighet att välja Fotografisk bild B.

Kan bara inflika lite snabbt att Fotografisk bild A gav mig ingenting. När vi hade medieproduktion i ettan så gick fick vi gå igenom kameran, alltså bländare, slutade ISO osv. Vi gjorde även en fotopärm. Exakt samma var det på Fotografisk bild A, vi fick lära oss kameran och göra en fotopärm.

Jag är iallafall jätteglad över att jag valde att gå denna linje!

Kommentarer
Postat av: Fabian

Jättebra och intressanta svar! :)

2010-02-18 @ 23:43:13
URL: http://www.photobyfabbe.se
Postat av: Kakkakaffe-Eva

Intressant att läsa.



Hördu, jag skulle ha fråga till ett önskeinlägg. Fotografering med lysrör som belysning eller fotografering i gymnastiksalsmilö (t.ex. dimission, skolavslutning, och dyl.). I mitt senaste inlägg, där barnen badade, blev ljuset jättegrönt och konstigt. Vad skall man ha för inställningar på kameran och hur han man redigera i photoshop efteråt? Vore skoj om du kunde skriva en guide om det... Ha en skön helg!

2010-02-19 @ 10:41:26
URL: http://kakkakaffe.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0