Kamera och objektivguide


Foto: Jag

SYSTEMKAMEROR
Här nedan kan ni alltså läsa mina åsikter, jag har testat alla dessa kameror. Detta är mina åsikter och det kan mycket väl hända att någon annan tycker helt annars.


INSTEGSKAMEROR


Canon EOS 550D - En kamera som ligger någonstans mellan 500D och semiproffskameran 50D. En rätt liten kamera (som Canons andra instegsmodeller), trots det ligger den rätt bra i handen. LCD-skärmen är bättre än de tidigare kamerorna, det går även att filma med denna kamera.
- 6990 kr (pris utan objektiv)

Nikon D90 - En lite mer avancerad instegskamera från Nikon. Den ligger väldigt bra i handen. Kameran har liveview och filmfunktion. Bra med denna kamera är att den också har inbyggd AF.
- 7490 kr (pris utan objektiv)


SEMIPROFESSIONELL

Canon EOS 50D - En förbättring av den tidigare populära 40D. Denna kamera har bättre brushantering än föregångaren. Väldigt enkel kamera att hantera, trots att den tillhör semiklassen. Denna kamera behöver även lite bättre objektiv för att kunna prestera fullt ut.
- 7790 kr, endast huset (pris utan objektiv)

Nikon D300s - En av mina favoritkameror från Nikon. Skulle jag inte vara en inbiten Canonist skulle jag utan tvekan använda mig utav denna fantastiska kamera. Sökaren täcker 100% av bilden, liveview. Väldigt lågt brus även på högre tal, en kanonkamera.
- 14990 kr (pris utan objektiv)

Foto: Jag

OBJEKTIV
Här nedan kan ni alltså läsa mina åsikter, jag har testat alla dessa objektiv. Detta är mina åsikter och det kan mycket väl hända att någon annan tycker helt annars.


NORMALZOOMAR

Tamron 28-75 2,8 - En kanonbra normalzoom som jag själv använder. Ett objektiv som fungerar väldigt bra till fullformatskameror. Till kameror med cropsensor kan brännvidden bli lite för mycket. Då kan jag rekommendera objektivet här nedan. Detta objektiv finns i olika fattningar, så att det passar olika kameror.
- 4199 kr

Tamron 17-50 2,8 - Ett liknande objektiv som det ovan. Men med en annan brännvidd. Detta objektiv passar inte till fullformatskameror (fattningen är annorlunda), men det passar suveränt till kameror med crop-sensor. Detta objektiv finns i olika fattningar så det passar olika kameror.
- 3490 kr

Fick tipset av Pavel Maira att lägga till detta objektiv, därför är det hans åsikter.
Canon 35/2,0 - Ett riktigt bra och skarpt allroundobjektiv som jag använde rätt flitigt tills kameran den satt på ramlade i golvet med objektivet före. Då jag köpte en Canon 35/1.4 istället som är tokskarp men inte lika raktecknande som 2.0 (vilket är lite konstigt med tanke på priset) med har säkert att göra med konstruktionen av det större glaset.
- 2795 kr

Canon EF 50mm 1,8 ll - Kanske Canons mest prisvärda objektiv i denna klass? Det är väldigt skarpt och den stora bländaren gör att skärpedjupet blir väldigt kort. Nackdelen kan vara att objektivet låter väldigt mycket när det fokuserar och när den inte hittar fokusen kan det surra väldigt mycket.
- 1190 kr

Canon EF 50mm 1,4 USM - Liknande objektiv som det ovan, men detta objektiv har en större bländare än objektivet ovan. Detta objektiv har även en relativt tyst autofokus.
- 3790 kr

Canon EF 85mm 1,8 USM - Ett objektiv som jag själv använder. Helt klockren skärpa redan på största bländaren (1,8). Objektivet har väldigt snabb och tyst autofokus. Används väldigt flitigt när det gäller porträttfoto.
- 3990 kr

Nikon 50mm 1,8 - Likadant objektiv som Canons 50mm 1,8. Detta objektiv är bara lite mer välbyggt än Canons motsvarighet. Ett väldigt bra objektiv som väldigt många använder. Rätt snabb autofokus och fin skärpa. Denna variant har ingen inbyggd autofokus, vilket innebär att den endast autofokusarar med Nikons dyrare modeller ( INTE D60, D3000, D5000 osv)
- 1290 kr

Nikon AF-s 35mm 1,8 - Detta objektiv börjar bli mer och mer eftertraktat. 50mm är en väldigt bra brännvidd för porträttfoto och detta objektiv blir nästan 50mm på en kamera med cropsensor.
- 1990 kr


TELEZOOMAR

Canon EF 70-200 4,0 L USM - Ett objektiv som jag själv har. Välbyggt objektiv, väldigt snabb autofokus. Bra färgåtergivning och lagomt tungt att hålla på med. Detta är en absolut favorit i min kameraväska, kanonbra!
- 6290 kr


JAG REKOMMENDERAR INTE

Sigma AF 70-300 4,5-5,6 - Långsam autufokus, dålig färgåtergivning. Man ska ha väldigt tur om fokusen sitter där den ska. Oskarpt i kanterna (som en suddig vinjettering). Kan fungera bra med fuskmacroläget, OM man fokuserar manuellt. Detta är inget bra köp.
- 2290 kr


LÄS ÄVEN

♥ Välj rätt objektiv
Jag visar skillnaden på crop- och fullformatssensor.

♥ Vad betyder allt på objektivet?
Jag reder ut alla förkortningar som står på objektiven.

♥ Med och utan reflexskärm
Jag visar skillnaden med och utan reflexskärm.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Nikon d300 har ju utgått, så det är ju d300s som folk kan köpa nu :)

2010-08-21 @ 20:55:41
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se/
Postat av: Johannes

Skulle D90 vara en instegs-kamera? Förvisso har den några färdiga motiv, men det är INGEN instegskamera.



Du menar nog D3000, D5000, eller nya D3100.

2010-08-22 @ 19:38:28
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Svar till Johannes: Läste du inlägget noga så skrev jag att det var MINA åsikter. Jag tycker att D90 är en bra instegskamera, då har man lite mer att växa i. Nikon D80 hörde till instegsmodellerna, D90 är bara lite mer utvecklad. Så ja, för mig är D90 en instegskamera, och du får säga vad du vill.

*

*

2010-08-22 @ 19:46:31
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Pavel Maira

Du får gärna lägga till Canon 35/2.0 då det är ett sjukt bra och skarpt allroundobjektiv som jag använde rätt flitigt tills kameran den satt på ramlade i golvet med objektivet före...så jag köpte en Canon 35/1.4 istället som är tokskarp men inte lika raktecknande som 2.0 (vilket är lite konstigt med tanke på priset) med har säkert att göra med konstruktionen av det större glaset.

2010-08-23 @ 09:26:24
URL: http://www.mystockholm.se
Postat av: Emma [Hockey-Foto-Twilight]

Tack för hjälpen! Frågade för ett tag sedan om vilket objektiv du tyckte jag skulle köpa för porträtt och hockey och idag kom jag äntligen till skott och köpte Nikon AF-s 35mm 1,8. Utan din hjälp hade jag fastnat i fällan och stått där med ett 50mm utan autofokus. Så tack än en gång! :)

2010-09-24 @ 23:28:12
URL: http://emmaanystrom.blogg.se/
Postat av: Simon Ansersson

Hejsan.



Fungerar "Nikon 50mm 1,8" till Nikon D90? :)



MVH Simon

2011-07-13 @ 13:08:51
URL: http://siimonandersson.webblogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Svar till Simon: Ja, Nikon 50mm 1,8 funkar till Nikon D90.

*

*

2011-07-13 @ 16:28:58
URL: http://saraamarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0