En vanlig dag



Självklart kan jag skriva hur en vanlig dag ser ut för mig. Eftersom att jag frilansar kan jag beskriva en dag då jag har lite mer att göra.

Eftersom att jag är min egna chef kan jag bestämma ganska mycket själv när jag vill börja dagen, som vanligast brukar jag gå upp runt nångång mellan 09.00-10.00. Fixar frukost och sätter mig vid datorn, kollar igenom och svarar på alla mail. Har jag fått någon beställning på fotoförstoringar, tar jag fram bilderna och lägger in dem i en mapp på skrivbordet så att jag vet att de ska skickas iväg. Jag brukar skicka bilder på utskrift ungefär två gånger i månaden, lättare att få en stor leverans än en liten. Därefter loggar jag in på bloggen, postar kanske något inlägg eller så.

Hur lång tid detta tar beror på, men ungefär två timmar. Därefter äter jag lunch och sedan är det dags för fotografering. Därefter kollar jag posten, har det kommit en bildleverans packar jag upp bilderna och packar om dem för att sedan kunna skicka iväg till kunderna.

Efter det brukar jag ta ett litet break. Hur mycket man än vill, så kan man inte jobba hela tiden. Utan det är välbehövligt att få komma ifrån ibland. När jag tar "rast" brukar jag fixa med djuren så jag slipper göra det på kvällen. Eller så läser jag en bra bok, tar en promenad, tittar på tv. Bara slappar helt enkelt.

Oftast brukar jag också ha en fotografering på eftermiddagen, så jag äter alltså bara middag sen fotograferar jag igen. Efter det åker jag hem, tömmer minneskorten och gör en back-up på alla bilder. Har jag några bilder från fotograferingar sen tidigare som jag inte har redigerat klart, så gör jag det först av allt. Annars fixar jag så att jag kan skicka iväg bilder till kunderna så att de får välja vilka bilder de vill ha. Jag kommer på mig själv ibland att jag sitter och redigerar till sent på nätterna. Ibland stänger jag ner allt vid 04.00.

För mig känns det rätt lagomt att ha ungefär två fotograferingar per dag. Självklart kan det bli mer, eller mindre. Det beror på hur mycket jag bokar upp varje dag. Självklart gör jag även mer saker än detta, har jag några nya bilder som jag kan lägga in på hemsidan? Kanske jag har oskrivit en faktura. Eller så har jag bilder som jag kan visa för er här på bloggen, då fixar jag det. Jag tänker mig att bloggen är en del av marknadsföringen, alltså känns det viktig att kunna uppdatera den också.


Uppackade bilder och nytt kontorsmaterial
Foto: Jag

Kommentarer
Postat av: Frida

Det var väldigt intressant att läsa om! :-)

2010-08-10 @ 15:50:39
URL: http://fridalautin.blogg.se/
Postat av: Fotograf Viktoria Wigenstam

Har en liten fråga som jag kom på nu när jag läste detta, vad använder du dig av för metod för att kunden ska få välja ut sina bilder? Jag använder för tillfället mig av frontweb, men där kan kunden kopiera bilderna, har sett att jag redan blivit drabbad av det...tänkte om du har något bättre sätt?

Kram Viktoria

2010-08-10 @ 15:51:59
URL: http://viccivicci.blogg.se/
Postat av: emmablid

tusen tack!

dina bilder är väldigt härlig feeling :D

2010-08-10 @ 19:11:49
URL: http://emmablid.blogg.se/
Postat av: EVA - FOTOBLOGG

Åh, väldigt intressant att läsa! :D



Måste erkänna att jag är riktigt imponerad, att du som bara är 19 år är så duktig och etablerad som fotograf. Cred to you! :)

2010-08-10 @ 19:47:29
URL: http://thelifeofeva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0