Svar - foto


Jag undrar vilket objektiv du tycker är bäst?

Oj vilken fråga :-) Beror lite på vad man ska fota för något. För porträttfotografering använder jag alltid mitt Canon EF 50mm f/1,8 ll. Bakgrundsoskärpan blir helt underbar och det är inte alls speciellt dyrt objektiv heller. Helt klart prisvärt! Läs min objektivguide för att hitta andra objektiv.


Någon favoritfotograf?

Hmm, Nigel Barker är grym.

Är du fotograf på heltid eller har du annat jobb också?
Jag gör mer jobb än de som jag visar här i bloggen, men alla bilder har jag helt enkelt inte tillstånd att visa och det är ju sånt man måste acceptera. Så, kort och gott skulle jag nog säga att jag är fotograf på heltid?

Tycker du om att fota med blixt?
Vilket sammanträffande, håller på att skriva ett inlägg om blixtfotografering. Jag kan säga att jag använder aldrig blixt mer än nödvändigt. Mer får ni läsa i inlägget som kommer antingen ikväll eller imorgon.

Har du några tips om när man fotar manuellt? Det kan vara svårt ibland.
När man fotar manuellt måste man ju hålla koll på ljuset hela tiden, jag har alltid ISO på 100 eller 200. Sen en stor bländare, antingen 1,8 eller 2,0, och för att anpassa slutartiden använder jag mig av ljusmätaren som syns om man kollar in i sökaren. Då är det bara att justera den så att den ligger ungefär i mitten.

Vilken är din favorit bild av dina egna?
Måste nog säga att denna bild är min absoluta favorit, I love it!

Aldrig mer få fotografera eller äta snor?
Jag skulle aldrig i hela mitt liv offra fotograferingen, så jag måste väl äta snor då.

Kommentarer
Postat av: a home far away

Tack för fina tips! Hmmmm alltid iso på 100 eller 200...känner att jag måste lära mig mer om min kamera då jag senast i går ändrade till ISO 1600 för det var så mörkt där vi satt...



Ha en fin dag!

Kram Gunilla i Singapore

2009-09-10 @ 08:23:34
URL: http://www.vitaanglar.blogspot.com/
Postat av: Fabian

ewwwww... snor!! :o



/fab

2009-09-10 @ 14:22:43
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0