Att våga tro på sig själv


Jag och min älskade kamera.


Att våga tro på sig själv är något som jag aldrig har gjort. Spelar ingen roll vad det har handlat om, men jag har aldrig sett en anledning till att tro på mig själv. För hur skulle jag kunna klara av att göra något? Jag som var den dära blyga tjejen som alltid ville vara i bakgrunden, pratade inte mer än vad jag behövde göra.

Några månader efter att jag fått min första kamera (julen -06) skickade jag in en bild till en fototävling och vann.
"För en bild med vykortskvalité och liv som fångar beskådarens intresse. Fotografen har lyckats fånga kaninen på bild framför en fänglsande bakgrund. Få lyckas få med en sådan lugn och rogivande bakgrund som ger liv i bilden men ändå inte drar blickfånget från det som ska stå i centrum i denna bild".

Det var strax efter detta som jag började förstå att jag kanske kunde vara bra på något. Kanske var foto min grej? Fotografera djur och natur då såklart, eftersom att porträtt skulle jag aldrig klara av att fota. Folk började gilla mina bilder mer och mer (det var runt denna tid som jag öppnade min första blogg).


Bild 1,
vinnarbilden. Bild 2, random bild från arkivet.


I takt med att folk gillade mina bilder mer och mer vågade jag även börja tro på mig själv. Sa folk att jag var bra, jamen då kanske jag var det trots allt? Efter ett tag lessnade jag på att bara fota natur, och då var det ju bara porträtt kvar som jag inte testat fota. Första gången jag fotade porträtt seriöst var i höstas (-08) då jag fotograferade Julia. Det var jättenervöst, men efter fick jag världens kick. Det var verkligen hur roligt som helst, jag ville göra detta!


Modell:
Julia L


Jag har insett hur viktigt det är att våga tro på sig själv, gör man inte det då kommer man ingenstans. Jag tror på mig själv och jag kommer inte ge mig i första taget!



Kan ju bara inflika att detta inlägg har legat sparat i en vecka i utkastet. Just för att jag var osäker om jag skulle våga publicera det eller inte. I dagens samhälle verkar det ju som att man inte har någon rätt att tycka att man är bra på någonting och man vet väl aldrig hur folk reagerar heller.

Kommentarer
Postat av: Petra

Jätte bra inlägg, intressant :) Och härligt att du tror på dig själv, man ska inte lyssna på vad andra har att säga så mycke. Varför skulle det vara så dumt att man inte får tycka att man är bra på saker.

Du ÄR bra på foto och du har utvecklats jätte mycke och jag älskar dina foton. Keep up the good work ;)

2009-09-30 @ 00:59:38
URL: http://petrasphoto.blogg.se/
Postat av: Carro

Så himla bra inlägg! Är glad att du publicerade det för jag tog åt mig, och säker andra också. Jag är precis som du var förut, den blyga som tror att alla andra är bättre, och kan mer. Jag har fortfarande inte heller våga ge mig på så mycket porträtt även om jag verkligen vill det, för jag tvivlar på att jag är bra på att fota, vilka folk säger att jag är. Det gäller bara att få in det själv.



Tycker det är kul att du börjar inse att du är grym på att fota! För det är du verkligen:) så du har all rätt att tro på dig själv!

2009-09-30 @ 01:49:06
URL: http://clundstrom.webblogg.se/
Postat av: Fabian

Du har talang och är grymt duktig på det du gör! Du har kommit grymt långt redan och du har ett otroligt stort utrymme och chans att utvecklas ännu mer i ditt fotograferande.. det finns verkligen inga begränsningar på hur långt du kan komma och utvecklas! :) Låt aldrig någon få dig att tro annorlunda! Stor KRAM på dig!



/fabbe

2009-09-30 @ 06:33:40
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: Sebastian

sv: hehe ok. ja då är det bara det att jag inte kommer ihåg hur det såg ut innan. :) Hade för mig headern var ganska lika. Men det till vänster och höger känns nytt? Du har ingen bild på hur den såg ut innan?

2009-09-30 @ 12:06:24
URL: http://www.sebbesula.se
Postat av: Johanna!

Vad skönt att du har "hittat" dig själv =D



Själv så har jag vunnit över mina rädslor genom att arbeta mer med mina starka sidor, som är att skriva & dikta :)

2009-09-30 @ 17:12:05
URL: http://skrivarstuga.blogg.se/
Postat av: Alecsandra

Grymt bra inlägg!

Och som jag alltid kommer säga, DU ÄR BÄST!<3



Har även sagt hundra miljoner gånger att jag älskar dina bilder! Speciellt den på Ciro, helt lovely!

Och bilden på julia gillas också skarpt :D

2009-09-30 @ 18:37:02
URL: http://alecsandrala.blogg.se/
Postat av: Erik

Jag vet att jag har sagt de förr men de tåls att säga igen: Du har din framtid säkrad! inget snack om saken! :)

2009-09-30 @ 23:48:48
URL: http://erikj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0