Svar - fotorelaterat

Ska man fota i JPEG eller RAW? Och vet du vilken version av Camera raw jag ska ha? Jag har photoshop 6.0.- Ska och ska, jag tycker inte det spelar så stor roll om man fotar i JPEG eller RAW. Man känner ju själv vad man klarar av. Fotar man i JPEG blir ju bilden klar direkt i kameran. Medans en RAW-fil måste behandlas mer.

Fabian
svarar: Ditt photoshop har inte stöd för Adobe Camera Raw. Man måste ha Photoshop CS eller nyare för att kunna använda Adobe Camera Raw. Om du inte har möjlighet att köpa en nyare version av photoshop så är mitt bästa tips att använda den programvaran som kom med din kamera för att kunna konvertera RAW bilder. Canon Digital Photo Professional för Canon eller Capture NX för nikon.

Hej :D Kan du tipsa om ett bra tele objektiv till en Nikon 3000d. Suger på det med objektiv o fattar inte ett skit :S

- Hej hej, jag gjorde en objektivguide för några månader sedan. Den kan du läsa här. Jag är inte så insatt i Nikon men objektivet jag tipsade om där i guiden är superbra.

Varför fotar du inte (eller iaf visar kort på) killar/män?Vad rekommenderar du för att få bäst resultat då man fotar inomhus på kvällstid?
- Jag vet faktiskt inte varför jag inte fotar killar/män. Kanske för att dom inte vill "synas" lika mycket? Har faktiskt en plåtning planerad med en kille, men det blir till våren :)

Vilket kameramärke tycker du mest om?
- Canon såklart!

Hur får du så bra skärpa på ögonen när du fotar? Jag forsöker med auto och manuell fokus, men alltid så blir ögonen utan skärpa på dom flesta bilderna när jag tar porträtt. Ser bra ut i kameran, men på datorn ser jag att det inte är bra. Om jag skall ta helkroppsbilder blir ofta hela ansiktet utan skärpa. Jag använder Canon 50mm f/1,8. Har du någon tips?
- Det kan vara lite trixigt i början, men mitt bästa tips är att ta fokusen på ögonen, sen hålla in avtryckarens halvvägs, sedan komponera om bilden och trycka av. Att komponera bilden direkt, hitta fokusen och ta bilden är ingen höjdare. Det brukar sluta med att halsen eller bara hakan är i fokus. Kanske kommer en videoblogg om detta.

 


Modeller:
Natalie och Julia


Kommentarer
Postat av: Fabbe

HA! jag gillar mitt svar! :D

/fabbe

2009-11-24 @ 21:47:53
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0