Några frågor

Använder du dig av manuell fokus eller autofokus när du fotar?
Det varierar, när jag fotar porträtt använder jag mig oftast utav autofokus med tanke på att det går snabbare och modellen ska ju inte måsta sitta blixtstilla hur länge som helst. Fotar jag i dåliga ljusförhållanden och märker att fokusen börjar hoppa byter jag till manuell fokus.

Hur framhäver du ögonen så bra i dina bilder? Är det reflexskärmen som fixar det eller?
Började använda reflexskärm på min senaste plåtning (med Julia). Reflexskärmen är till stor hjälp om man kan använda den på rätt sätt, sen är det bra om man har kontroll på kameran också.

Vilken tid på dygnet / vilket väder är "bäst" att fota personer ute i?
Alla tider och alla väder är bra, eftersom att man oftast håller sig till skuggan.

Om du fotar ute på stranden eller på en brygga så fotar du inte när solen lyser starkt? Utan du fotar lite senare på dagen när solen ligger längre ner? Alltså när solen inte lyser lika starkt. Som ex. denna.
Får jag för mig att fota på en brygga när solen lyser skulle jag använda mig utav en reflexskärm. Men bilden som du visade där fotade jag när solen gick i moln. Att fota i solljus är jobbigt för både modellen och fotografen eftersom att det är väldigt svårt att se tydligt. Solen gör att det bara blir jobbiga skuggor  som man inte vill ha. Bästa porträttljuset enligt mig är "Open shade", ljuset mellan skuggan och solen.


Om jag vill fota bilder på mig själv, hur gör jag då? Blev jättekonstigt och svårt för jag har ingen fjärrutlösare.
Ställ kameran på något i lämplig höjd, ställ in fokusen (manuellt), klicka av, spring fram där du ska stå och le!

Om man fotar i svagt ljus , t.ex inne, vad är det för inställningar man ska använda sig av för att inte få skakningar när man håller i kameran t.ex ?
Största bländaren, (1,8-4,0), ISO 100-200 sen kan man testa sig fram med slutartiden. Men runt 1/100.

Om jag fotar t.ex min lillebror som cyklar i full fart ! Och jag vill liksom frysa bilden, vad använder jag för "läge" och ska man ha hög slutartid?
M (manuellt läge), jag skulle använt bländare 4,0 sen testat mig fram med slutartiden.

Om jag vill fota "hjärtbokeh" som du vet många har gjort. Kan jag använda mig av vitt papper, eller måste jag ha svart?
Har aldrig testat själv men det är nog en fördel om man använder sig utav svart papper då det kan komma igenom ljus om man har vitt.

Kommentarer
Postat av: Ellen

din nya header är jättefin!! :)

2009-07-22 @ 11:43:32
URL: http://kallamigellen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0