Önskeinlägg - fota fyrverkerier



Eftersom att jag inte är så insatt i hur man fotar fyrverkerier bad jag Fabian skriva detta inlägg.



Ett vanligt misstag många gör när de fotar fyrverkerier är att jaga raketerna i lufter genom sökaren på kameran och försöka fota i det ögonblicket raketen smäller i luften. Detta är en ganska svår utmaning och det är sällan man får det resultatet som man önskar. Här är min guide för hur man får bättre bilder på fyrverkerier. Vad du behöver är:

 

- Stativ eller något stadigt att ställa kameran på så att den står stilla.

- Ett vidvinkligt objektiv. Ett 18-55mm kitobjektiv funkar jättebra. Du behöver inget ljuskänsligt objektiv eftersom vi kommer att jobba med liten bländare. Tele går också bra, men då måste man nästan använda stativ.

-Fjärrutlösare – Inget måste men bra att ha.

 

Tanken är att vi ska fånga fyrverkerierna under en längre stund hellre än att fota precis när det smäller. Många fyrverkerier brinner under en längre stund vilket gör att man behöver slutartider på över 10 sekunder för att fånga hela krevaden.

 

Först och främst ska man ställa in fokusen på kameran på oändlighet. Det kommer vara mörkt så lättast är bara att titta i sökaren och fokusera på nått som är långt bort och se till att ha objektivet inställt på så kort brännvidd som möjligt. Man kan fokusera mot exempelvis ett hus eller liknande.

 

Sedan slår du om på objektivet så att fokusen är manuell. Det är så att kameran inte ska behöva leta efter nått att fokusera på när du siktar den mot himlen. Montera kameran på ett stativ och sikta den mot himlen, försök gärna ha lite av horisonten eller marken med i bild.

 

När man fotar fyrverkerier så ska man fota med manuella inställningar (M på inställningsratten). Ställ in ISO200 och bländare runt f/20-22. Slutartiden kan variera lite. Som ni ser i mina exempel nedan så har jag använt mellan 10-20 sekunder. Man kan använda ännu längre för att fånga många fyrverkerier men man kan då i efterbehandlingen behöva mörka ner himlen lite så att den blir svart.

 

Som en sista notering så kan jag avslöja att jag till och med använde den så kallade ”bulb” inställningen för slutartiden när jag tog bilderna nedan. Det betyder att jag själv valde slutartiden genom att hålla in avtryckaren så länge som jag ville att kameran skulle exponera. Jag räknade alltså sekunderna i huvudet. Men att ställa in tiden manuellt funkar bra det med. Kolla din kameras instruktionsbok för att se hur du hittar denna funktion.


Foton: Fabian

Till vänster, Canon EOS 450D, SIGMA 70-200mm F2.8 II EX DG - @ 200mm, ISO 200, 11" & f.22
Till höger, Canon EOS 450D, SIGMA 70-200mm F2.8 II EX DG - @ 200mm, ISO 200, 15" & f.22


Kommentarer
Postat av: Hanna

Åhh så otroligt pampiga bilder! :D

2009-12-22 @ 16:12:58
URL: http://hannaogren.blogg.se/
Postat av: Victoria

Vilket bra inlägg Fabian! Jag har bara fotograferat fyrverkerier med en kompaktkamera tidigare, vilket iofs fungerat helt okej, men det ska bli kul att testa dina tips på nyårsafton i år :)

2009-12-22 @ 16:43:51
URL: http://stjarnstund.blogg.se/
Postat av: Fabian

detta blev ju snyggt! :D

2009-12-22 @ 16:45:55
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag tycker verkligen om dina tips inlägg eller vad man nu säger! :D Jag uppskattar dom jättemycket!!

2009-12-22 @ 17:31:42
URL: http://elinsfotodagbok.blogg.se/
Postat av: Rebecka-StudioRk

Tack tack för att du/ni gjorde detta inlägg. Nu gäller de bara komma ihåg allt också då de väl är daGS =)

2009-12-22 @ 20:50:47
URL: http://rebudka.blogg.se/fotobloggen
Postat av: Fotograf Missjeni

Det blir bulp inställningar för mig iår :)

2009-12-23 @ 12:30:37
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Matilda

Så man måste alltså ha stativ ;) ??

2009-12-28 @ 23:30:21
URL: http://maqilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0