Två frågor


Fakturor och F-skattebeviset är vardag för mig

Foto:
Jag




Svar: Först och främst, tack så jättemycket!

Att ha ett eget företag är verkligen jätteroligt. Jag älskar allt som har med fotograferandet att göra, då även företaget. Men det är väldigt mycket jobb och datum man måste ha koll på, alla papper ska skickas in i tid samt att man måste hålla på med bokföringen samt skicka ut fakturor.

Innan man har lärt sig hur allting fungerar är det väldigt krångligt, man måste verkligen lägga ner tid på att lära sig. Det är viktigt att allting blir rätt, med skatter och liknande. Jag har gått på en föreläsning om eget företagande samt att jag har läst på mycket hemma, men fortfarande är det många saker som jag inte riktigt har kläm på!

Ett tips till alla som funderar på att starta eget: jag tycker bara att man ska starta om fotograferandet är något som man planerar att hålla på med på heltid. Att bara ha det som en hobbyverksamhet kan tyckas lite onödigt då ett företag är ett heltidsjobb. Självklart kan man ha ett jobb på sidan om till en början, man måste ju känna sig för lite. Som det är för mig just nu, så har jag inget jobb på sidan om. Jag skulle helt enkelt inte hinna med det!




Svar: Eftersom att jag frilansar är det inte alltid att jag har jobb varje dag men i snitt gör jag ungefär 5 fotojobb i veckan. Har haft stadigt med jobb sedan jag startade företaget, har även fått några större erbjudanden. Men det är ju absolut ingen garanti att man har jobb varje dag eller att man har en fast inkomst.

Det gäller ju även att man ska synas, i somras var jag och fyra andra med i en artikel i Västerbottens lokaltidning. Detta hjälpte otroligt mycket!

Kommentarer
Postat av: E M M A - F O T O

Men hur ofta har du kunder och så då? =)

2009-12-06 @ 16:06:23
URL: http://inhatewetrust.blogg.se/
Postat av: Fabian

en massa saker att hålla reda på men man lär sig med tiden.. =) från allt jag hört om ditt företagande så verkar du sköta det fin fint. det är fan riktigt duktigt av dig! :D



/Fabian

2009-12-06 @ 17:09:07
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: Em

Jag kan inget om fotografering, men vad roligt att du kan driva det som egen företagare!!

Sv: Jag svarade dig under eget inlägg, brukar göra det när jag skriver seriöst (något som jag inte alltid gör :D)

2009-12-06 @ 20:46:24
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Hanna

Heheh, vad bra att jag ringde till Norran den dagen då med andra ord ;)

2009-12-07 @ 01:45:24
URL: http://hannaogren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0