Porträttspecial

Olika specialer och tips brukar vara uppskattat, har därför tagit mig tid att skriva en porträttspecial. Har ni några frågor kan ni ställa dem i kommentarsfältet till detta inlägg.




Är det något jag tänker på under en plåtning så är det bakgrunden. Försöker alltid hålla den så ren som möjligt och om det blir bokeh (rund oskärpa) i bakgrunden kommer modellen fram ännu mer (se bilder nedan). Fler bilder jag tagit som innehåller bokeh hittar du här och här. Läs mer om hur du får fram bokeh här.

Utan bokeh, med bokeh
Modell: Natalie N


Något annat som är väldigt viktigt i en porträttbild är kompositionen, självklart kan man leka med vinklar och liknande. Men att placera modellen i mitten (bilden till vänster) är ingen hit. Av ren vana komponerar jag oftast mina bilder som den bilden till höger här ovan. Bilderna blir mycket mer intressantare att titta på.

Modell: Micaela K


Har man ingen reflexskärm får man leta sig till platser där ljuset ligger mera jämt. Som på bilderna nedan, på bilden till vänster fick Natalie en massa skuggor i ansiktet. Till bild nummer två hade jag flyttat mig så jag hade solen i ryggen. Skuggorna försvann och ljuset blev helt annars.

Hade jag använt mig utav en reflexskärm vid denna plåtning hade jag utan problem kunnat fortsätta ta bilder i samma vinkel som bilden till vänster.
Modell: Natalie N

Kommentarer
Postat av: L i n d a

Jopp det där visste jag :P En sak som du skulle kunna skriva till i första inlägget är hur man får bokeh i bakgrunden, alltså typ att man ska leta efter en plats där solen lyser mot ett lövverk t.ex. ;)

Bra tips annars! :D

2009-08-18 @ 19:16:52
URL: http://lindalundquist.blogg.se/
Postat av: EN TJEJ I STORSTAN - foto & kreativitet

Åh tack så mycket & tack för dom välbehövliga tipsen ! :)



/ En tjej i storstan

2009-08-18 @ 19:33:47
URL: http://entjejistorstan.blogg.se/
Postat av: Fabian

jättebra tips ju! =) och väl genomtänkt inlägg..



//Fabbe

2009-08-18 @ 20:02:17
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0