Bilder på Facebook



Fotograf MissJeni skrev ett jättebra svar i kommentarsfältet till en tjej  som ställde en fråga i mitt inlägg om Upphovsrättslagen. Jag frågade Jennie om jag fick låna det hon skrev och det fick jag göra, såhär skrev hon:

Du äger fortfarande rättigheterna till dina bilder även om dom ligger på Facebook eller någon annan comunitysajt. Facebooks fotoregler finns bara för att dom ska få tillstånd till att visa upp dina bilder genom deras sajt. Alltså tar dom inte rätten ifrån dig. Det kan ingen göra eftersom det är helt enkelt omöjligt. Till och med efter dödsfall så är verk skyddade i 70 år eller liknande. Så Facebook är inget undantag. Tillstånd från fotografen och namn är ett måste överallt.



Mina egna ord: Precis som Jennie skriver så är verken skyddade i 70 år efter personens bortgång. Sen är det faktiskt så att precis allt annat man äger så kan man skriva ett testamente på sina bilder. Även om upphovsmannen varit död i 70 år kan någon annan ha tagit över rätten på bilderna. Med andra ord är det inte alltid fritt fram att låna bilder trots att det gått 70 år.

> Läs mitt inlägg om Upphovsrättslagen här.

Kommentarer
Postat av: Jennifer [fotoblogg]

Anledningen till att jag frågade det var eftersom jag hade skrivit på några bilder att ingen fick låna dem utan mitt tillstånd och fick då flera kommentarer att det inte var så smart att skriva så när facebook äger rättigheterna den sekund man laddar upp bilden. Den där tjejen svarade även bra på detta och det visade sig att facebook inte alls tar rättigheterna, vad alla andra får det ifrån vet jag dock inte :/

2010-01-28 @ 16:34:46
URL: http://metrobloggen.se/starofusa
Postat av: sannaa

Har undrat ett bra tag hur det verkligen är & inte riktigt förstått! Tack :)

2010-01-28 @ 17:05:41
URL: http://sannaaek.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Det handlar nästan alltid om okunskap och att folk faktiskt inte läser rättigheterna utan förlitar sig på vad andra säger, rykten uppstår och många tror att dem förmedlar sanning. Läser man facebooks regler så står det väldigt tydligt hur bilder används. Detta gäller även andra communities. Så jag tycker det är viktigt att folk får reda på hur det verkligen ligger till och inte lyssnar på rykten.



Bra uppföljning till ditt inlägg om upphovsrätten och kul att mina komentarer hjälper :)

2010-01-28 @ 17:45:00
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Fabian

Jättebra svar.. tror Facebooks fotoregler missuppfattats ganska så mycket. :)

2010-01-28 @ 18:49:25
URL: http://www.photobyfabbe.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0