FAQ

Detta inlägg kommer fyllas på eftersom.



Vad använder du för utrustning?

- Jag använder mig utav en Canon EOS 5D och en Canon EOS 40D (reservhus), ett Canon EF 85mm f.1,8 USM, Tamron AF SP 28-75 f.2,8 XR Di och ett Canon EF 70-200 f.4,0 L USM.

När svarar du på mail?
- Är jag inte bortrest eller liknande svarar jag på mailen inom 24 timmar. Jag ber om ursäkt om det tar längre tid än så, jag kollar inte mailen dygnets alla timmar utan jag gör det med jämna mellanrum under dagen. Mailar man på kvällen kan man iallafall räkna med ett svar på förmiddagen nästa dag då jag bla. kollar mailen på morgonen.


Foto: Jag

Hur gör vi om det är dåligt väder?
- Jag försöker undvika att ställa in en fotografering, en ombokning kan betyda att man får vänta några veckor till nästa möjlighet. Om det småregnar och är mulet går det fortfarande att fotografera utomhus. Annars kanske man får ändra planerna och flytta fotograferingen någon annanstans.

Hur går det till när vi ska välja ut bilderna?
- Efter 2-5 arbetsdagar kommer bilderna ligga tillgängliga på ett webbalbum, då har ni möjlighet att gå in och titta på bilderna i lugn och ro.


Foto: Jag

Hur många uppdrag har du per dag?
- När det handlar om en vanlig porträttfotografering kan det bli några stycken per dag. Är det ett bröllop vi pratar om är det max två per dag. Jag vill att kunden/kunderna ska ligga i fokus.

Kan du erbjuda oss kunder något mer än bara fotograferingen?
- Er kunder kan jag erbjuda diverse fotoalbum, fotoförstoringar och tackkort.

Jag har inte någon kameravana, spelar det någon roll?
- Det spelar absolut ingen roll om du har någon kameravana eller inte, vi kommer tillsammans överrens om vilka bilder det är du/ni vill ha. Sedan tar vi fram det på bästa sätt.

Vilket program använder du när kunderna får välja vilka bilder dem vill ha?
- Jag har skrivit ett inlägg om det här, ett sätt som funkar väldigt smidigt.

Hur länge har du hållit på med fotografering?
- Julen 07 fick jag min första systemkamera, porträtt har jag fotat snart i två år.



Här nedan är en sammafattning på svaren från nästan alla frågestunder:

Svar - personligt del 1
Svar - personligt del 2
Svar - personligt del 3
Svar - personligt del 4
Svar - personligt del 5

Svar - foto del 1
Svar - foto del 2
Svar - foto del 3
Svar - foto del 4
Svar - foto del 5
Svar - foto del 6
Svar - foto del 7
Svar - foto del 8
Svar - foto del 9
Ett gäng fotofrågor

Svar - övrigt del 1
Svar - övrigt del 2
Svar - övrigt del 3
Svar - övrigt del 4

Svar - företag del 1
Svar - företag del 2

Veckans fråga - har jag studio hemma?
Veckans fråga - vad har studion för utrustning?
Veckans fråga - vilka objektiv jag kan rekommendera till porträttfoto
Veckans fråga - vad kostade objektiven?

Kommentarer
Postat av: Frida

Jag måste bara säga att jag beundrar dig! Du är 19 år och är verkligen jätteduktig på att fotografera, och har startat ett eget företag som du jobbar heltid på. Grymt gjort! Skulle själv vilja göra det en dag.

2010-08-20 @ 22:30:35
URL: http://fridalautin.blogg.se/
Postat av: Frida

Svar: Tusen tack!



Ja, det syns verkligen i dina bilder att du brinner för det du gör.



Det är en sak som jag är väldigt kluven över, eftersom att jag inte har något intresse för att fota människor än så länge så undrar jag om jag kommer kunna komma någon vart med ett företag som kanske djurfotograf eller vad jag vill bli.. Sen det här med gymnasievalet, ska välja nu när jag börjar 9an och det är grymt svårt. Funderar på om jag ska välja Medieprogrammet med inriktning Foto, eller något som har med djur att göra. Det är verkligen jättesvårt att veta det nu.

2010-08-21 @ 00:02:58
URL: http://fridalautin.blogg.se/
Postat av: freja

hur har du råd med allt? :O

2010-08-21 @ 16:38:26
URL: http://stocktownstories.blogg.se/
Postat av: Emma-Liisa

brukar du använda dig av "save for web and devices"? :)

2010-08-22 @ 13:24:44
URL: http://emmamikkola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0