Önskeinlägg - fota i mörker



ÖNSKEINLÄGG
> Fokus på ögonen

Fotar man i mörker krävs det nästan att man har ett objektiv med en stor bländare (läs mer om bländaren här). Sen beror det även på vad det är man ska fota. Är det bilder inomhus på människor kanske man måste fundera på att använda en upplättningslixt, ett ljusstarkt objektiv, högt ISO och lite längre slutartid, runt 1/60 sek brukar funka. Slutartiden 1/60 fryser inte rörelser helt, utan rör man en arm kan det bli rörelseoskärpa.

Ska man fota utomhus går det oftast bra att vara utan stativ om man inte vill fota med lång slutartid såklart. Annars kan man stå nära någon ljuskälla, under en gatlampa eller något liknande.

På bilderna här nedanför höll jag i kameran:


Till vänster, Canon EOS 40D, Canon EF 50mm f.1,8 ll - @ 50mm, ISO 200, 1/20 & f.1,8
Till höger, Canon EOS 40D, Canon EF 24-70mm f.2,8 L USM - @ 28mm, ISO 1250, 1/20 & f.2,8

Kommentarer
Postat av: Fabian

Det var bra beskrivet vad man bör tänka på när man fotar i mindre ljus. :) Exempelbilderna visar bra vad du menar. :)

2009-12-21 @ 16:49:57
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: Rebecka-StudioRk

Kan du inte skriva ett inlägg vad man behöver tänka på då man ska fota fyrverkerier :P Blir alltid bara pannkaka av mina sånna bilder =/

2009-12-21 @ 18:45:35
URL: http://rebudka.blogg.se/fotobloggen
Postat av: Jeanette

Jag har läst alla dina tips och trix :D Och jag vill bara tacka dig så mycket för att du lägger ner tid på att förklara för folk hur man gör. Jag har fått stor hjälp av dig och tusen tack :) Fortsätt med såna inlägg.

Ha en super bra kväll ;)

2009-12-21 @ 18:52:39
URL: http://blacktosvart.blogg.se/
Postat av: Inela

Tack för detta inlägg Sara! Måste ta och testa det någon dag! :D

2009-12-21 @ 19:45:59
URL: http://ilavadesigns.blogg.se/
Postat av: Jessica Lindgren

Tack för tipset. Mitt problem är att jag alltid får för långa slutartider om exponeringen ska bli ok då jag försöker fota i mörker. Jag använder mitt fasta 50mm objektiv med f/1.8 och jag höjer upp ISO, ibland ända upp till 800 men ändå hamnar jag på slutartider på 1/15 eller ännu längre. Ja... om jag inte använder blixt alltså och eftersom jag inte har någon extern blixt blir det ju så tråkigt och platt med den inbyggda. Vad gör jag för fel? Har du några fler tips i frågan med utgångspunkt från mitt problem? Eller kan jag strunta i exponeringen och ändra i efterhand i Camera Raw?

2009-12-21 @ 21:40:15
Postat av: Eva [Bland rosa och blåa tuttar]

Vad många bra inlägg du skrivit i december! Tack för alla tydligt förklarande tips.

2009-12-23 @ 21:01:40
URL: http://skruttisochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0