Välj rätt objektiv



Fabian står för alla bilder i detta inlägg.

VIDVINKEL


Vidvinkel är precis det som det låter, en vid bildvinkel. På bilderna nedan använde vi oss av ett Canon EF 24-70mm f/2.8L USM för att visa skillnaden mellan fullformat och crop (brännviddsförlängning).

Canon EOS 40D har en brännviddsförlängning på 1,6 alltså blir 24mm 38,4mm (24x1,6 = 38,4). Medans 5D mark ll är fullformat (ingen brännviddsförlängning) alltså blir det 24 mm - vilket blir rätt så härlig vidvinkel. Vill man uppnå vidvinkel med en cropsensor bör man använda brännvidden 22mm och neråt. På fullformat är allt under 35mm vidvinkel.

Ett vidvinkelobjektiv använder man alltså om man vill få med mer utav omgivningen. Fotar man landskap kan det bli sköna vyer med ett vidvinkel.



Här ser ni skillnaden med cropsensor och fullformat, samma brännvidd och inställningar. Ingen vidvinkel på 40D medans det blir en rätt kraftig vidvinkel på 5D. Kolla på bilderna ordentligt så ser ni skillnaderna.


NORMAL


Normalzoomar är objektiv som är mellan vidvinkel och tele. Det som vi uppfattar med ögat blir rätt så lika med normalzoomar.

Några vanliga normalzoomar:

* Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Canon (Finns även till Nikon, Sony, Minolta och Pentax)
* Canon EF 24-70/2.8 L USM (Användes till bilderna ovan)

24mm brännvidd på fullformat och crop ser ni på bilderna ovan. Här nedan ser ni skillnaden på 70mm mellan crop och fullformat.



TELE


Ett teleobjektiv är ett objektiv med snäv bildvinkel. Används till det mesta, som ni ser på bilderna här nedan får man ju inte med speciellt mycket. Teleobjektiv används som oftast när man fotar sport, men funkar även bra till porträtt och andra typer av fotografering. Något man kan lägga på minnet är att teleobjektiv inte är någon höjdare till macrofotografering, då bör man hellre kika på vad det finns för macroobjektiv.

När jag använder telezoom, så använder jag mig utav ett Canon EF 70-200/4L USM. Här nedan ser ni bilder tagna på 200mm med crop och fullformat. Bilder tagna på 70mm ser ni här ovan.



OBJEKTIV MED FAST BRÄNNVIDD


Objektiv med fast brännvidd går alltså inte zooma med. Dessa fungerar väldigt bra till porträttfotografering, den klassiska porträttgluggen är det fasta "femtit", finns två varianter av det:

* Canon EF 50mm/1,8 ll
* Canon EF 50mm/1,4 USM

Här nedan ser ni bilder tagna på 50mm med crop och fullformat.





LÄS ÄVEN
> Vad betyder allt på objektivet?

Kommentarer
Postat av: Fabian

fint och väl förklarande inlägg!! =)



Fabian

2009-12-12 @ 23:14:33
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: Rebecca

åh.

2009-12-12 @ 23:44:44
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se/
Postat av: Rebecca

svar: hahaha, jag vet - jag visste inte ens vad jag skulle skriva så det blev 'åh'.. Asså gud så snygga bilder du tar.

2009-12-12 @ 23:51:30
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se/
Postat av: MICHAELA D

riktigt bra inlägg!

2009-12-13 @ 00:58:04
URL: http://michaelaa.webblogg.se/
Postat av: Caroline´s Fotoblogg!

Hej!

Jättebra inlägg! Jag har precis lärt mig detta och jag vet hur svårt det är att förstå och många vet inte ens om att detta existerar så jättebra att du visar så alla får en chans att hänga med :)

2009-12-14 @ 14:39:06
URL: http://caroliinedahlberg.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Ah, hittar lite inlägg som jag inte läst ännu :D



pst... finns ju ett 50mm 1,2L också ;)



2010-05-15 @ 21:19:08
URL: http://jeni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0