Några frågor

Det väller in frågor hela tiden och jag gör mitt bästa för att ni ska få svar på eran fråga direkt i eran blogg, om ni lämnar URL. Men det är inte alltid att jag hinner med att svara i era bloggar, så här kommer några utvalda frågor:

Vill ni ha garanterat svar på eran fråga, skicka ett mail till [email protected]

Och vill ni ha svar jättesnabbt, använd Google. Jag lovar, ni får ett svar som är tusen gånger bättre än mitt.



Jag har en fråga om ditt företag. Hur marknadsför du dig som fotograf? Jag ska själv starta mitt eget företag i Skåne och är i desperat behov av lite nya idéer, hade varit jättesnällt om jag kunde få lite tips från dig.
- Jag har inte använt mig utav så mycket marknadsföring. Utan jag använder mig utav bloggen, hemsidan och så kontakter. Mamma gör reklam för mig titt som tätt och så kommer mitt namn upp som typ fjärde träffen om man googlar på fotograf i Skellefteå.

Hej jag tänkte fråga om de här objektivet (Canon EF 70-200 f.4,0 L USM) är bra för konserter eller till dåliga ljusförhållanden? Tackar i förhand :)
- Jag har aldrig använt mitt teleobjektiv till konserter, däremot har jag använt det i dåliga ljusförhållanden, så som i kyrkor och liknande. Funkar alldeles utmärkt. Nu är jag rätt stadig på handen så jag handhåller lätt en slutartid på 1/80 @ 200mm. Min 5D hanterar bruset rätt bra också så jag kan utan problem dra upp ISOt lite.

Hej, jag undrar hur man ställer in skärpedjup på Canon EOS 40D, såg att du fotade med den förut, eller vart man kan ta reda på hur man ställer in det. Tacksam för svar!
- Snurra på ratten bredvid LCD-skärmen? Då ändras bländaren, dvs. skärpedjupet ändras. Ett tips, läs manualen som du fick med kameran.

Jag har en Nikon D5000 och tre olika objektiv. Ett "vanligt" och ett zoomobjektiv och ett fast 50mm 1,8. Jag älskar att ta kort med det fasta obektivet, men det är så svårt att hitta rätt fokus. Man ser det liksom inte i den lilla rutan innan man tar kortet. Utan man får hoppas att det blir bra sedan när man får upp den på datorn och kan se ordentligt. Men då kanske fokus låg på örat istället för ögonen eller på något bakom. Snälla om du har något tips så vore jag superduperglad om du kunde dela med dig! Tack på förhand!
- Va noga att kolla vars du lägger fokusen. Att få fokusen att hamna rätt med en bländare på 1,8 är inte det lättaste om man inte har vanan inne. "Ta om" fokusen flera gånger så att du är säker på att den hamnat rätt. Det kan underlätta väldigt mycket. Sen gäller det bara att öva, öva, öva och öva lite till! D5000 har inte heller inbyggd AF, vill du att allt ska autofokusera så måste du köpa ett objektiv som heter AF-S.


Canon EF 50mm f.1,8 ll, programratten på Canon EOS 40D, visitkort och ett Canon EF 85mm f.1,8 USM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0