Att ta sitt första fotojobb

Jag får flera frågor i veckan om hur man ska tänka innan sitt första fotojobb, hur man ska gå tillväga osv. Så här kommer ett inlägg med en massa bra tips.

Kunskap
Många tror att det bara handlar om att ta ett fotojobb, fota och lämna bilderna. Att kunna hantera sin kamera är ett stort plus, att kunna ställa in kameran manuellt är hur bra som helst.

Men egentligen handlar det om lite mer än så. Ska man fota bröllop för första gången är det bra om man har någon aning om hur man gör innan. Visst, det är svårt att veta exakt hur man ska göra innan man har testat första gången. Men man har bara en chans att fotografera varje bröllop, en chans. Misslyckas man är det svårt att rätta till det i efterhand. Det är ett väldigt stort ansvar och ibland går det snabbt i svängarna, så man måste vara medveten om vad man gör.

Mitt tips: Första gången du "fotograferar bröllop", fråga någon fotograf i din stad om du kan få följa med på en bröllopsfotografering och ta några bilder själv. Eller bara följa med som assistent för att se hur det går till.

Handlar det om en vanlig porträttfotografering så finns det alltid möjlighet att kanske få göra om fotograferingen om man känner att det inte riktigt blev så bra. En sån fotografering är inte lika pressad. När jag fotograferade min första vigsel så var jag ensam fotograf. Jag var inte alls nervös utan jag körde på precis som om jag inte hade gjort annat. Det är så det ska vara. Kan man bara kameran och vet hur man kan/får gå i kyrkan så är det inget att vara nervös över.

Ta kontrollen
Ljusmätning
Bländaren

Mer inlägg om fotografering/redigering finns att läsa här, läsvärda inlägg.


Jag fotograferar Sanna och Haris vigsel
Foto: Erik Lindahl

Utrustning
Har du all utrustning du behöver? Ljusstarka objektiv är bra, en extern blixt är också bra om ljuset är riktigt dåligt. I objektivväg så skulle jag tipsa om ett fast 50mm 1.8 och ett normalzoom t ex. 28-75 2.8.

Jag skulle aldrig ta ett fotojobb om jag inte klarade mig på min egen utrustning, känns inte bra om man ska hålla på och låna av andra för att kunna ta jobb.

Kamera och objektivguide



Ta betalt
När folk frågar vad dom ska betalt första gången brukar jag bara säga "Ta så mycket betalt som du vill ha". Det är alltid svårt att säga en exakt summa, men man kan väl börja med ett par hundralappar och ge rätt många bilder för det. Man måste börja nånstans och att börja med skyhöga priser är inte någon höjdare.

Vad du själv känner
Denna punkt tror jag att många glömmer när dom pratar om sitt första fotojobb eller tipsar andra vad dom kan tänka på. Men innan du tar ditt första fotojobb så tänk på vad du känner själv. Känner du dig redo? Kan du kameran och har du allt du behöver? Är du så nervös att du håller på att gå sönder i småbitar? Är man så nervös att man inte riktigt vet vad man gör, så kanske man ska vänta ett tag eller följa med någon mer erfaren. Självklart kan man vara nervös, men man kan inte bli så nervös så att man tappar kontrollen över vad man håller på med. Så känn alltid efter vad du själv känner först.

Någongång är ju alltid den första, men den första kan lika gärna bli den sista.

Kommentarer
Postat av: Erika - fotoblogg

Bra inlägg! Minns hur sjukt nervös jag va innan jag skulle plåta mitt första bröllop, jises!

2011-02-23 @ 10:51:48
URL: http://erikahallman.beldo.se/
Postat av: Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Tyvärr är det inte alla fotografer som är villiga att ha med en. Jag frågade den andra fotografen här i stan om jag kunde få följa med henne som assistent på något bröllop och fick till svar "Jag kan inte ta på mig att lära upp en konkurrent och det förstår du nog själv". Sjukt dåligt tycker jag.

2011-02-23 @ 15:35:50
URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Postat av: Maja - FOTO - fotogeniquee

Otroligt bra inlägg!

2011-02-23 @ 21:49:48
URL: http://fotogeniquee.blogg.se/
Postat av: FotografOlivia

Bra inlägg!



jag försöker leta runt efter nån att följa med och fota bröllop emd , eller vara assistent..

2011-02-24 @ 18:02:51
URL: http://oliviasphotolife.blogg.se/
Postat av: Julia

Jätte bra inlägg Sara! :D

2011-02-26 @ 09:25:31
URL: http://endagiapril.blogg.se/
Postat av: Harriet

tack för tipsen! ;D

2011-02-26 @ 11:11:40
URL: http://strongpersonality.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0