Vad jag inspireras av

Fick en fråga för några månader sedan av en tjej som frågade mig vad jag inspireras av. Tänkte i några minuter och gav henne svaret att jag inte inspirerades av någon annan fotograf i alla fall. Det blev en galen diskussion som tillslut spårade ur. Hon tyckte minsann att man var tvungen att inspireras av andra fotografer för att själv kunna ta sina bilder. Efter att jag funderat en stund kom jag fram till att så behöver det ju inte alls vara.

Jag har länge tänkt skriva ett inlägg om detta men jag vet inte riktigt vars jag ska börja. Är svårt att skriva när man knappt kan sätta ord på hur man menar och känner. Men jag gör ett försök. Inspiration är väldigt stort ord som kan betyda så mycket för varje enskild individ, alla kan tolka det på sitt egna sätt. Jag förstår helt klart att det kan verka konstigt att en fotograf inte blir inspirerad av andra fotografer/bilder.

Självklart tittar jag runt på andra fotobloggar och kikar på bilder och slänger iväg nån kommentar om vad jag tycker. Men jag tänker aldrig, "Perfekt, jag tar den idén!" eller, "Jag ska försöka ta en exakt likadan bild". Utan jag kollar lixom på bilden, kanske lämnar jag en kommentar. Tycker jag om bilden lägger jag den på minnet  (för att jag tycker att den var fin) och så klickar jag mig vidare, men inget mer än så. Däremot kan jag bli riktigt inspirerad att förstärka mitt eget bildspråk, speciellt när jag pratar med någon som fotograferar åt det med konstnärliga hållet.

Inspiration inför TFP-plåtningar är inte heller något som jag kikar upp hos andra fotobloggare eller i någon tidning. Utan det är något som jag och modellen tar fram tillsammans genom att prata. Idéer om vinklar/komposition och redigering är något som jag kommer på under tiden som vi håller på att fotografera.

Något som jag också inspireras av är människor som brinner för att hjälpa andra. Det ger mig en knuff framåt att se människor brinna för något speciellt, och varför jag just inspireras av människor som brinner för att hjälpa andra, är för att jag själv har en dröm att göra det någon gång i livet.

Något annat som jag inspireras av är musik, och endel tycker säkert att det är märkligt. Men musik är en av mina stora glädjekällor här i livet. En del låtar taggar mig till max och får mig att vilja kämpa ännu mer. Kämpa för det jag lever för! Det finns även låtar som ger mig fotoidéer, lyssnar alltid på musik när jag sitter vid datorn och så har jag alltid papper och penna framme. Får jag en idé skriver jag ner den direkt (databordet brukar se ut som världens slagfält med alla mina tusen papper och idéer).

Jag tycker att det är riktigt intressant att prata med andra människor för att höra vad dom inspireras av, det är då man inser än en gång att vi alla tänker så himla olika. Alla har sina egna kreativa sinnen och det är det som är så häftigt!

Matilda har även hon skrivit ett inlägg om vad hon inspireras av. Läs hennes inlägg här.


Vad inspireras du av?



Foto: Elin

Kommentarer
Postat av: becca

Håller med dig. Klart man kollar på andras bilder, men man skulle ju aldrig ta något rakt av. Man kan lägga ihop flera ideér kanske till sin egen idé mer. Jag inspireras otroligt mycket av musik. För tycker musik väcker fantasin.

2011-04-19 @ 21:59:50
URL: http://fotobex.blogg.se/
Postat av: Fotograf Laila Villebeck

Kul att läsa vad du och Matilda inspireras av och hur era tankar går. Jag funderar ofta på var jag hittar min inspiration och har funderat på att skriva inlägg om det, men det är svårt! Jag tror att man inspireras av allt man ser och är med om i livet. Medvetet eller omedvetet :)

2011-04-20 @ 10:52:34
URL: http://lailavillebeck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0