Dagens tips - Gör horisonten rak

Snea horisonter på naturbilder, är något som kan göra mig galen ibland.
Det finns flera sätt man kan använda sig utav för att göra horisonten rak. När jag rätar ut horisonten brukar jag oftast använda mig utav denna metod.

Börjar med att ta fram linjalen i Photoshop, snabbkommandot för det är CTRL+R. Sen drar jag ut en linje (se exempel nedan). Efter det välj: Bild > Rotera Arbetsyta > Fritt val. Då kommer Photoshop automatiskt räkna ut den rotation som behövs för att räta ut bilden.

Vill man INTE göra på det viset. Kan man markera bilden (snabbkommando: CTRL + A), högerklicka och välj omforma fritt (se exempel nedan), då kan man själv justera horisonten så som man vill ha den.




Kommentarer
Postat av: Johannes (V2 Skillz0R)

Rakgöra (roligt ordval?) horisonten var nog det jag inledde min redigeringskarriär med :-)



Jag gör följande: ruler tool (I) --> "ritar" på den sneda linjen --> image > image rotation > Arbitary > Enter. Klart!



Så heter det i alla fall på engelska :-)

2010-09-20 @ 15:30:47
URL: http://johanneslang.blogg.se/
Postat av: Viktor

Bra tips :D

2010-10-02 @ 21:39:15
URL: http://viktorbijlenga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0