Önskeinlägg - Porträttips

Ett förslag jag fick på önskeinlägg var mer porträttips, porträttfoto börjar bli mer och mer populärt och jag vill gärna dela med mig utav det jag kan.

Detta är alltså mina tips och mina erfarenheter.



UTRUSTNING
Man behöver absolut inte ha proffsgrejer för att ta bra bilder, jag älskade att fotografera porträtt med min Canon EOS 400D tillsammans med ett Canon EF 50mm f.1,8 ll. Man får helt enkelt se möjligheterna istället för omöjligheterna. Jag bytte upp mitt kamerahus enbart för att få ett större grepp.

När jag fotar porträtt föredrar jag objektiv med stora bländare (läs vad bländaren är här). Stor bländare förekommer mest på fasta objektiv.

Fasta objektiv
Välj rätt objektiv
Kamera och objektivguide

Men kom ihåg, hur man hanterar kameran är det viktigaste!

Är kameran allt?

Tänkvärt:
Författaren till Fotografen: Vilka fina bilder! Vad har du för kamera?
Fotografen till Författaren: Vilka bra böcker! Vad har du för skrivmaskin?




KOMPOSITION
Hur man komponerar bilden är olika, på just ansiktsportätt/halvbilder föredrar jag att kapa en liten bit av huvudet. Jag har nästan alltid gjort så och det är en komposition som faller sig automatiskt för mig.


(Bilden är klickbar)

Tjejen som önskade att jag skulle skriva mer om porträttfotografering ville veta lite mer hur bilderna ska tas (hur fotografen ska ta kortet). Detta är svårt för mig att säga eftersom att jag inte vet hur själva situationen ser ut. Jag tänker inte innan en fotografering vilka vinklar jag ska använda mig utav, utan det får jag helt enkelt se när jag har kommit på plats och börjat fotografera. Man ser lättast genom sökaren hur bilden blir och då får man helt enkelt försöka tänka sig hur man vill ha bilden.

Annars försöker jag hålla bakgrunden så ren som möjligt, en rörig bakgrund kan förstöra en bild som annars skulle ha varit väldigt bra. Är det någon störande gren i bakgrunden kan man testa byta vinkel själv, eller helt enkelt be modellen ta några steg åt något håll.


LJUS
Om man inte använder sig utav en reflexskärm får man leta sig till platser där ljuset är jämnt. Jag brukar som oftast fota i det såkallade openshade-ljuset. Dvs. ljuset mellan skuggan och solen. Läs mer om befintligt ljus på länken här nedan:

Befintligt ljus

Bilderna här nedan visar verkligen hur viktigt det är med rätt ljus i bilden. Ljuset på den vänstra bilden är under all kritik, medans den högra bilden har ett jämnt och fint ljus. Inga mörka skuggor i ansiktet, använde ingen reflexskärm till denna bild.



En reflexskärm är bra i många lägen men jag börjar mer och mer vänja av mig vid att använda den. Det är så mycket lättare om man kan hitta det perfekta ljuset på andra sätt. Tycker man att det är svårt med ljuset eller fotar i motljus så är det en fördel om man använder sig utav en reflexskärm. Dessa finns att köpa för en billig summa hos Tvspelsweb.se.

Med och utan reflexskärm


FOKUS
Att fokusen ligger på ögonen är väldigt viktigt tycker jag, visst kan det vara häftigt att leka med fokusen och placera den någon annanstans. Men ligger fokusen på ögonen får man mycket bättre kontakt med modellen/personen framför kameran. En stor bländare hjälper även till att isolera ögonen ännu mer, jag brukar använda mig antingen av bländare mellan 1,8-4,0.

Använder man sig utav en stor bländare får man vara extra noga att man sätter fokusen på rätt ställe, på länken här nedan förklarar jag mer hur man gör, det finns även en liten videosnutt man kan kolla på.

Fokus på ögonen


POSERING
Hur modellen ska posera beror enligt mig på modellens kameravana. När jag tog denna och denna bild fick Alexandra stå och dansa framför kameran, det blev väldigt avslappnade bilder. Ibland kan det bli rätt stelt om man tar pose efter pose.

Ett bra tips kan också vara att använda sig utav ett telezoom, man blir inte lika närgången och modellen/modellerna slappnar av. När jag fotograferar barn använder jag mig nästan alltid utav ett telezoom för att barnen ska bli så naturliga som möjligt, vilket är väldigt viktigt.

Fotograferar man en van modell posar dom själv, däremot brukar jag säga till om jag tycker att dom ska förändra posen lite och då förklarar jag på vilket sätt, t.ex flytta handen närmare hakan, eller bara så litet som att be dem fästa blicken någon annanstans.

Ett annat bra tips är att alltid vara sig själv som fotograf, jag har väldigt lätt för att skratta och det är något jag gör på mina fotograferingar också. Jag berättar alltid för mina kunder/modeller vad jag gör också. Förklarar kanske lite hur jag tänker, upplägget på fotograferingen osv. Jag har fått höra efteråt att det är något som kunderna har uppskattat, eftersom att de får svar på många av sina frågor som de undrat över.


Linnea, Lee och Alexandra.

ANNAT
Jag fotar i RAW-format, vilket gör att bilden är helt rå när man lägger in den i datorn. Färgerna kan vara lite daskiga, men det är väldigt lätt att fixa till. Fotograferar man i RAW har man mycket större möjlighet att rädda en bild som t.ex blivit över- eller underexponerad.

Skillnaden mellan RAW och JPEG

Min redigering i Camera RAW är inte alls speciellt komplicerad, klicka på länken här nedan för att se hur jag gör. En redigering som tar mig ungefär 2 minuter att göra.

Raw-redigering



Jag hoppas att detta inlägg gav er något och att det inte var så svårt att förstå. Har ni några frågor får ni mer än gärna ställa dem i kommentarsfältet :-)

Kommentarer
Postat av: J e n [fotografi] - Fotograf i Västervik

Väldigt bra och utförligt inlägg, uppskattat! =)



Tänkte höra med dig, precis som med några andra jag frågat, hur gör du när vänner vill att du ska fota de eller deras barn? Gör du det gratis och isf hur många bilder får de? Lågupplöst och beställa förstoringar genom dig? Jag vet inte hur jag ska göra nu när jag startat så därför frågar jag runt lite :)

2010-10-22 @ 20:46:52
URL: http://piecesofjen.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Svar till Jen: Eftersom att inga vänner till mig har barn, så blir det ju lite svårt ;-) Men tar jag med kameran när vi ska till bekanta, eller om några vänner kommer till oss, så fotar jag mest alla tillsammans. Blir det ändå nån bild bara på barnen så brukar jag bara maila över dem :-) Inget betalt då alltså.



Men om föräldrarna FRÅGAR mig om jag kan ta med kameran och fota barnen, så får de betala för bilderna!



Fotograferingen är trots allt mitt jobb, och jag måste kunna känna att jag KAN ta betalt.

*

*

2010-10-22 @ 20:56:02
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: mosca

tack för inlägget, jättebra! :D

2010-10-22 @ 22:45:14
Postat av: randomtjej :)

Hur många kameror/kamerahus har du? + kompakt-kameror? :d

2011-03-05 @ 02:18:48
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Svar till randomtjej: Har två systemkameror (40D och 5D) sen två kompaktkameror!

*

*

2011-03-05 @ 12:59:08
URL: http://saraamarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0