Några frågor

Hejsan! Jag bor i Piteå och går medieprogrammet första året. Jag vill då bli fotograf. Jag undrar, var det svårt för dig att få mycket kunder och att kunna starta eget? Vad tjänar du i månaden (om man får fråga det). Tacksam för svar :)

Svar: Att starta eget är inte alls speciellt svårt. Det gäller bara att man ska våga tro på sig själv och satsa lite, man behöver absolut inte vara rädd. Jag älskar utmaningar så detta är verkligen hur roligt som helst tycker jag. Tycker även det är skönt att man slipper vara beroende av andra människor :-)

Starta eget
Att våga tro på sig själv
Företag del 1
Företag del 2
Att ha företag
Vad ska man ta betalt?

Att ha företag är långt ifrån någon lek, det är mycket man ska ha koll på. Jag är väldigt tacksam att jag får hjälp utav mammas kusin med bla. deklarationen. Hon hjälpte mig även i början med bokföringen men den sköter jag själv nu. Sen är det massa annat man ska tänka på så som skatter osv. Vad jag tjänar i månaden är iallafall ingenting som jag tänker skriva ut öppet för hundratals människor. Hur mycket jag tjänar beror på hur mycket jobb jag har. Under bröllopssäsongen tjänar man självklart mer, eftersom att det är större summor pengar, rätt logiskt.

Min kundkrets är långt ifrån klar och den kan aldrig bli klar heller. Nya kunder får man hela tiden och det sprider sig väldigt snabbt om man är duktig och omtyckt. Men det gäller att synas mycket. Jag själv är otroligt dålig på att marknadsföra mig, men det är något som jag absolut ska bli bättre på.

Alla människor möter förr eller senare på en massa motgångar, för mig har den svåraste saken varit att jag inte blir tagen på allvar. Andra fotografer ser ner på mig, vill inte prata med mig utan fnyser bara. Däremot tror jag att unga fotografer har mera möjligheter och ett annat tankesätt, jag har skrivit ett inlägg om detta och det hittar du genom att klicka på länken här nedan.

Ung vs. erfaren fotograf

Och som jag skrev i början, man måste våga tro på sig själv. Lycka till! ♥


Blandade behind the scenes-bilder.

Kommentarer
Postat av: Madde

Väldigt intressant inlägg som jag tror många kommer ha nytta utav:) Tycker du är stark som vågade tro på dig själv och starta eget:) Tycker dina bilder är jätte underbara:)

2010-10-26 @ 10:45:41
URL: http://amatorfotografen.blogg.se/
Postat av: J e n [fotografi] - Fotograf i Västervik

Ja det där med att inte bli tagen på allvar är jag lite smårädd för. Jag drar mig för när jag ska börja marknadsföra mig mer öppet (tidningar osv) och vad de äldre kända fotograferna i stan ska tycka. Man har ju hört att det kan sticka lite i ögonen på de att en ny outbildad fotograf kommer.. förr var det ju så att de utbildade sig och de tycker säkert inte att jag är en riktig fotograf. Hoppas bara man slipper höra det! =)

2010-10-26 @ 18:58:51
URL: http://piecesofjen.blogg.se/
Postat av: olivia-drömmen mot att bli fotograf

Du är verkligen en stor förebild för mig, du är precis sånn jag vill vara i framtiden. Vara fotograf och ha ett eget företag! :D

2010-10-26 @ 20:55:34
URL: http://oliviasfotoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0