Ung fotograf vs. erfaren fotograf


Foto: Alecsandra

Fick en fråga för några veckor sedan som jag tänkte att jag kunde svara på:


När man är ung fotograf, hur ofta får ni då jobb? Ofta är det ju de mer erfarna fotograferna som folk väljer att gå till då de endast vet om att just dom finns. Sjukt dåligt! Men jag tänkte, tjänar du tillräckligt på ditt fotande per månad eller jobbar du med annat vid sidan av?

Svar: Vad jag har märkt verkar det inte vara någon stor skillnad mellan unga och mer erfarna fotografer. Utan det handlar mer vad kunden är ute efter. Alla fotografer har olika bildspråk och alla kunder gillar olika bildspråk, så enkelt är det. Kunderna bokar ju inte bara för att dom måste ha en fotograf vid ett speciellt tillfälle, utan det ligger ju något mer bakom det. Just nu känns det mer och mer som att de unga tar över, rätta mig om jag har fel, men mer och mer börjar synas på internet.

Eftersom att jag fortfarande bor hemma har jag inga utgifter på hyra och liknande. Jag tycker att jag tjänar tillräckligt mycket. Jag har så att jag kan lägga undan en summa varje månad, investera nya fotoprylar i företaget, resa osv.

Jag har faktiskt aldrig haft ett annat jobb än fotograferingen, det har varit ett av mina mål i livet. Fotograferingen är allt som jag vill satsa på!

Kommentarer
Postat av: Fotograf MissJeni

Vem säger att en ung fotograf inte kan vara erfaren? ;) Tror man misstar sig många gånger på det där. En ung fotograf är mest fördelar tycker jag. Nytänkande och vill gärna jobba utomhus (iaf jag!) erfarna fotografer som har jobbat många år har oftast fastnat i studiotänket, vilket ger enformiga bilder. Men så vet jag väldigt många fotografer som har jobbat några år och är väldigt erfarna och samtidigt levererar otroligt vackra bilder. Så det är väldigt individuellt det där tror jag.



Precis som du skriver så är det bildstilen som kunderna tittar på och där är ju den personliga smaken olika.

2010-05-20 @ 16:44:29
URL: http://jeni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0