Några fler frågor om att vara egenföretagare

Fick ett par frågor som jag hade tänkt svara på och skriva lite mer om.

Jag är jättesugen på att starta eget företag men tror inte att jag kmr få en så stor kundkrets att jag kan leva på det. Kan du inte skriva och berätta om hur mycket man tjänar i början av sin karriär (på ett ungefär) och hur man jagar kunder när bloggen inte är så stor, vilka priser man ska börja sätta och hur många sessioner man måste ha för att tjäna en betydlig summa?

Svar: Jag tror att det är viktigt att man har rätt inställning redan när man startar sitt företag. Att tänka att man inte kommer få någon stor kundkrets och liknande är tankar som man ska knuffa bort. Det blir vad man gör det till och det är bara en själv som kan styra över det. När jag startade mitt företag var jag aldrig rädd för att inte få en tillräckligt stor kundkrets, jag tänkte väl knappt tanken att jag var tvungen att ha kunder, haha ;-)

Hur mycket man tjänar i början av sin karriär är väldigt svårt att svara på eftersom att alla har olika prislistor, plus att man har olika mycket jobb. Jag vill inte säga någon summa för det är olika för alla och jag vill inte bli jämförd med någon. Ibland går det trögt i början men man får aldrig ge upp.

Hur man jagar kunder, jaa. Tänk tvärtom, kunderna ska jaga dig. Försök synas så mycket som möjligt, detta är inget jag testat själv men endel jag pratat med har satt upp lappar i mataffärer. Det gäller att vara kreativ, kom med något roligt erbjudande i början och ha något specialpris. Alla kunder som man kan få är otroligt viktiga och är man duktig sprids ryktet vidare.

När man sätter sina prislistor måste man tänka att ungefär 50% av "vinsten" går bort (ca 25% ska skattas och ca 25% är sociala avgifter). Sen kanske man även vill ha betalt för tiden som man utför jobbet på, samt efterbehandlingen. Är man osäker på vilka priser man ska sätta så är SFF (Svenska Fotografers Förbund) ett riktigt bra hjälpmedel. Finns bla. mallar för rekommenderade priser att ladda ner.

Hoppas att detta rätade ut några frågetecken, har du några övriga frågor angående detta - släng iväg en kommentar till inlägget eller skicka ett mail.


En printscreen från frontweb.

Kommentarer
Postat av: Fotograf MissJeni

Så sant som du skriver, det är bara en själv som sätter gränser på hur man marknadsför sig. Första åren som egenföretagare är inte lätt, men är man envis så går allt! Priser tycker jag man ska vara lite försiktig med i början, man vill inte sätta ett för högt pris direkt utan locka kunder med ett lägre pris och sedan kan man öka när man börjar få in bokningar. Kunder vill ju gärna se tidigare resultat innan dom betalar för något.

2010-03-12 @ 23:12:04
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Hobbyfotograf Erica Pettersson

Jättebra inlägg!

Min stora dröm är att bli fotograf, och det är alltid roligt att läsa tankar från personer som redan har det yrket :)

2010-03-13 @ 02:16:10
URL: http://pitetjej.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0