Brända högdagrar?



Svar: Exponerar man bilden korrekt brukar det aldrig bli några problem med högdagrarna, men självklart händer det att de blir utfrätta. Eftersom att jag fotar i RAW är detta väldigt lätt att justera om den utfrätta ytan inte är helt borta.

Jag har ställt in mitt Camera RAW så att det visar med rött vad som är överexponerat. Allt eftersom man drar i reglagen försvinner denna röda markering. Men bilden här nedan är ett skräckexempel från min sida, haha!


(Klickbara bilder, Camera RAW före och efter)

I Camera RAW sänkte jag exponeringen några steg, sedan drog jag upp Återställning nästan till max för att återskapa det som blev utfrätt i bilden. På klickbara bilden nummer 2 ser man vilka reglage jag justerade. Som ni även ser på bild nummer två, allt som blev utfrätt är inte helt återställt eftersom att det fortfarande finns kvar röda markeringar. Men det värsta är tillfixat.

Här nedan se ni före och efter:



Som ni kanske märkt får man mycket mer möjligheter till redigering när man fotar i RAW. Om man ska htita något negativt med att fota i RAW så är det att bildfilerna tar mycket plats. Men det är det värt med tanke på möjligheterna som man får.



Läs även detta:

- Skillnaden mellan RAW och JPEG

Kommentarer
Postat av: Fotograf MissJeni

raw ftw! man kan även räta upp bilder som hamnat lite på sniskan ;)

2010-06-02 @ 14:03:44
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Victoria

Bra skrivet! Jag brukar själv vara och dra i återställningsreglaget ibland. Dock har jag missat att man kan ställa in så att det överexponerade visas rött. Hur gör man det?

2010-06-02 @ 14:32:18
URL: http://stjarnstund.blogg.se/
Postat av: minea

"Dock har jag missat att man kan ställa in så att det överexponerade visas rött. Hur gör man det?"



Måste fråga samma sak, hur gör man det? :o

2010-06-05 @ 22:18:24
URL: http://justlikeminea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0