Svaren del 1

Fotar du helt manuellt eller kör du på bländarläget?
- Jag fotar alltid helt manuellt, blir tokig om jag inte får ha full kontroll på exponeringen. Jag har blivit van att ställa in kameran manuellt hela tiden att jag gör det utan att tänka, alltså går det fort ändå.

Hur får/vart får du inspiration till att ta bilder?
- Inspirationen .. oj, inspirationen är inte alltid på topp. Men när den är det så skriver jag ner idéerna sen är det bara att hitta någon som vill genomföra temat. Handlar det om TFP-plåtningar så får modellen själv komma på ett tema, eftersom att det är inte jag som ska fylla på portfolion.

Drömjobb som liten? Om inte fotograf vad skulle du vilja jobba som då?
- När jag var liten ville jag faktiskt bli svenskalärare, har alltid varit helt galen i att skriva. Om inte fotograf, hmm. Då skulle jag vilja jobba med människor på ett annat sätt, kanske på ett gruppboende med utvecklingsskadade.

Hur hittar du på nya poser till modellerna?
- Mitt minne när det gäller att komma ihåg poser är inte alls bra, men det brukar komma eftersom när man fotar. Sen får man se vad som finns i miljön där man är och fotar vad som går göra.

Har du eget företag? I så fall, berätta mer om det. Hur du bestämde dig för att starta, hur du fick tag i kunder, hur du bestämde vilket pris som var lämpligt.

- Ja, jag har ett eget företag. För inte så längesedan hade jag en frågestund enbart om detta, svaren hittar du här och här.

Kan du länka en direkt länk till Camera raw? Där man kan ladda ner det.

- Camera raw kan man ladda ner här.

Hur länge har du fotat?
- Jag började fota med kompaktkamera julen -06, har fotat med systemkamera sedan julen -07. Det var även då som jag började fota manuellt, är ju ingen höjdare att försöka fota manuellt med en kompaktkamera. Själv tycker jag att jag började fotografera seriöst -07, jag har fotat seriöst i 2 år, varav jag fotat porträtt i ett år.

Har du någon favoritbild? Alltså en bild som du tagit.
- Svårt att välja ut en favoritbild som man har tagit, får nya favoritbilder som jag tagit nästan varje dag. Men bilden nedan är en bild som jag verkligen gillar!


Sötaste Noel

Kommentarer
Postat av: Fabian

Många bra frågor och svar! :)

2010-02-04 @ 22:59:54
URL: http://www.photobyfabbe.se
Postat av: Alex

Mycket bra svar :)

2010-02-04 @ 23:12:05
URL: http://alexgustafsson.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Jag ser TFP plåtning tvärtom, det är jag som kommer på teman då detär för min egen kreativitets skull och min portfolio. Ska jag lägga ner gratis tid på fota/redigera så ska det bli som jag vill och som jag har nytta av :P

2010-02-05 @ 11:28:30
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: L I S A G - foto & vardag

underbar bild!:D

2010-02-05 @ 15:19:05
URL: http://galien.blogg.se/
Postat av: NATALIE

jättesöt bild :)



svar: hahah ja alltså dom säger så tokiga saker xD

2010-02-05 @ 15:50:52
URL: http://naataali.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0