Önskeinlägg - rätt vitbalans



Hördu, jag skulle ha fråga till ett önskeinlägg. Fotografering med lysrör som belysning eller fotografering i gymnastiksalsmilö (t.ex. dimission, skolavslutning, och dyl.). I mitt senaste inlägg, där barnen badade, blev ljuset jättegrönt och konstigt. Vad skall man ha för inställningar på kameran och hur han man redigera i photoshop efteråt? Vore skoj om du kunde skriva en guide om det.

Svar: Jag brukar aldrig haka upp mig på vitbalansen när jag fotograferar eftersom att jag vet att det går ändra i efterhand om man fotar i RAW. Nackdelen med RAW är att filerna tar väldigt stor plats, men det är det värt! Vad man ska ha kameran på för inställningar, kör på de inställningar som du brukar köra på.



Bilden till vänster kommer direkt från kameran, har inte redigerat den nått. Bilden till höger är exakt samma bild, men jag ändrade vitbalansen till AUTO i Camera Raw. Denna bild är självklart långt ifrån klar, men det är en bit på vägen!



Bilden till vänster är exakt samma som den ovan. Bilden till höger är samma bild som den till vänster här ovan, denna har jag bara redigerat i Photoshop CS4. Det jag gjorde var att ändra i kurvor, samt gick in i de gröna och blåa kanalerna och justerade. Det gäller att testa sig fram!


(Klicka för att se i större format)

- Skillnaden mellan RAW och JPG

Camera Raw kan man ladda ner här.

Kommentarer
Postat av: Kakkakaffe-Eva

Tack för det! Camera raw är ett helt nytt område för mig som jag måste stifta bekantskap med. Det är ju det som är det bästa med systemkamerorna - det finns alltid något nytt man kan lära sig. Du är så bra att förklara och illustrera med text och bild. Keep up the good work!

2010-02-19 @ 20:02:45
URL: http://kakkakaffe.com
Postat av: Fabian

verkligen intressant att läsa om vitbalansen! :)

2010-02-19 @ 23:12:12
URL: http://www.photobyfabbe.se
Postat av: Fotograf MissJeni

Håller med dig, man ska inte haka upp sig för mycket på vitbalansen om man fotar i RAW (vilket jag tycker alla med systemkameror borde göra :P)

2010-02-21 @ 12:53:50
URL: http://jeni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0