Några följdfrågor

Fick några följdfrågor till inlägget innan som jag kan svara på i ett eget inlägg.

Vad redigerar du inte på grundredigeringen som du redigerar när kunden valt ut bilder?

- En RAW-fil kommer ju direkt från kameran, alltså helt oredigerad. Med andra ord så är den rätt kontrastlös, se exempel en bit ner. Att visa upp oredigerade bilder tycker jag inte är någon hit och det tror jag inte att andra tycker heller.




Hur stora är bilderna du sedan säljer? Får kunden dem i största format? Sätter du dit ditt namn på dem?

När det handlar om TFP-plåtningar lämnar jag aldrig ut högupplösta bilder. Är det ett betaljobb (bröllop, porträtt m.m) får kunden högupplösta bilder.

Jag sätter aldrig mitt namn på bilderna eftersom att jag tycker det förstör. Däremot lämnar jag ett papper med lite regler vad det är som gäller med bilderna, brukar även gå igenom muntligt lite snabbt före eller efter fotograferingen vad det är som gäller.

Även om kunden köpt bilderna så har de inte någon upphovsrätt på de, utan det är fortfarande jag som fotograf som har den. Är modellen under 18 år skrivs det även ett avtal, målsmans underskrift ska även skrivas dit!


Den under printscreenen är pappret mer reglerna vad som gäller och den övre är avtalet.

 



Fick ytterligare en följdfråga:

Men hur redigerar du efter grundredigeringen när bilden redan fått fin kontrast och färg då?

Jag justerar kanske lite mer på kontrasten, kanske klonar bort något som är störande. Sätter min personliga touch på bilderna helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Jennifer [fotoblogg]

Jo men hur redigerar du efter grundredigeringen när bilden redan fått fin kontrast och färg då?

2010-02-01 @ 20:16:01
URL: http://metrobloggen.se/starofusa
Postat av: Fabian

Riktigt förklarande! =) Kommer liknande frågor i framtiden så är det bara att peka mot detta inlägg.. :D

2010-02-01 @ 20:27:07
URL: http://www.photobyfabbe.se
Postat av: Elin

Vilken hemsida eller något ställe får man såna dära regler och porträtt papper?

2010-08-11 @ 11:57:21
URL: http://elingoode.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0